Autor Téma: Tatra 813 8x8  (Prečítané 532 krát)

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Tatra 813 8x8
« : 06. Február 2020, 15:08:22 »
Teraz to už nebude archív ale túto 813ku som dokončil včera večer ale dávam ju sem až teraz lebo som to nechcel zas fotiť po tme :D. Takže Tatru 813 asi nemusím nejako predstavovať, moja tatra má nezávislé zavesenie tatrováckej koncepcie na všetkých štyroch nápravách. Konfigurácia náhonu je 8x8 , bez difernciálov. Pohon zabezpečuje 6 PF L motorov. Riadenie zabezpečuje jeden PF XL motor cez šnekový prevod a hrebene. PF M motor ktorý je vidieť v prednej časti kabíny bude ovládať buldozérovú radlicu, tú snáď ešte dneska zbúcham dokopy. ešte som sa nerozhodol akú nadstavbu vymyslím na korbu , ale tak keď sa chcem držať reálnej 813ky z dvojkabínou tak tých možností asi moc nebude...

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #1 : 06. Február 2020, 17:25:14 »
Takže, malý upgrade, BZD je už hotová.

Odhlásený KLF

  • Príspevkov: 4857
    • Moja zbierka
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #2 : 06. Február 2020, 18:10:57 »
Noooo, toto uz sa aj proporciami podoba na T813 viac nez toto a toto! (y)

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #3 : 06. Február 2020, 18:29:17 »
Tak primárny účel 813ky od majklspajkl je prvom rade priechodnosť terénom a dosť sa to odráža na dizajne , hlavne kvôli šetreniu hmotnosti predpokladám. A to isté sa dá, aj keď nie až v takej miere povedať o madocovej tatre ale teda neviem ako ten majklspajkl( lebo toho až tak nepoznám) ale madoca je pre mňa virtuóz a ja si podla mňa nemôžem porovnávať, aj keď dúfam že len zatiaľ.

Odhlásený KLF

  • Príspevkov: 4857
    • Moja zbierka
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #4 : 06. Február 2020, 18:32:16 »
Proporcie kabiny mas urcite lepsie ako on. Po technickej stranke to neviem posudit.

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #5 : 06. Február 2020, 18:42:33 »
Ďakujem, snažil som sa aby bol dizajn čo najlepší , ale zároveň som sa snažil zachovať aj funkčnosť na čo najvyššej úrovni, ale tak to by sa najlepšie ukazovalo na nejakom videu ale pravdu povediac neviem ako sem nejaké video dať.

Odhlásený jz77

  • Príspevkov: 107
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #6 : 06. Február 2020, 22:22:09 »
 Ahoj tatrovak. Som rad ze sem pribudol "technikar". Zasypal si nas tu vseliakymi modelmi. To je super. A teraz k tatre kolos. Ako pise KLF, kabina proporcne dobre, len A stlpik si mohol dat uzsi. Neviem preco si ho zdvojil. Podvozok a prevody nie je velmi vidiet, ale polnapravi mas na jednej osi ako maju bit, len si mohol spravit aj posun o pol alebo cely stud. Absencia diferakov v technicu je pre mna zavazna vec. Technic je hlavne o technickych veciach, aspon u mna. No a tie kolesa su uz prehnane uzke. 813ka mala take dost siroke pneu voci priemeru. Legove sa celkom podobaju. Nemal si ich davat do toho "trojobalu". Ale model v celku dobry. Tatrovacky podvozok z lega je tvrdy oriesok, a taky funkciami zhodny s originalom som v lego este nevidel. Ani madoca to nema v poriadku. Zavesenie na dvoch osiach,ziadne difi, portalove reduktori pri kolesach to je co?? V tomto a minulom roku pribudli nove technik diely, tak sa o to zase pokusim aj ja.
 Bol som velmi kriticky?  neber si to tak. Kritika je najlepsi sposob na zdokonalenie... ;)
« Posledná zmena: 06. Február 2020, 22:24:12 od jz77 »

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #7 : 07. Február 2020, 07:56:00 »
Nazdar jz77.
Súhlasím s tebou kritika je dobrá vec a ja som rád za každý názor, ale aj tak niektorým veciam chcem povedať môj názor.

Čo sa týka A stĺpika kabíny, tam máš asi pravdu, nie je to najideálnejšie riešenie, pokúsim sa to prerobiť , možno ešte dnes poobede s toho budú nejaké fotky.

Čo sa týka priečneho vyosenia poloosí tak tomu mám taký názor že, napriek tomu že ich tatra doteraz neodstránila ani zo svojich najnovších modelov tak si myslím že sa tak deje len preto lebo tam ničomu nevadí ale nie je to ani nič čo by im nejako vadilo. Ale pre mňa bol priečny posun vždy problém a u svojich prvých 813tiek (toto je + - 20. pokus behom siedmych rokov, ale už som to prestal počítať ) som ho používal, ale odstránil som ho pretože mi robil problémy v dizajne kabíny ktoré sa dali riešiť len s veľkými kompromismi (väčšie blatníky na prvou nápravou, alebo posunutie jednej strany kabíny voči druhej), a tie mi jednoducho nestáli za to aby som to tak robil. A keď už nič viac tak si jednoducho myslím že priečny posun nerobí z môjho, alebo hociktorého modelu tatru ani o nič viac ani o nič menej.

A teraz k diferenciálom. Jedno  z hlavných kritérií pri stavaní je samozrejme podobnosť predlohe, ale dôležitejšia je pre mňa funkčnosť. Ale teda keď sa teda pozrieme na podvozok tatry 813(aj hociktorej inej) tak zistíme že sú tam použité čelné diferenciály, a to je niečo čo sa z lega napodobniť nedá. A osobne si myslím že keď zoberieš obyčajný diferenciál a umiestníš ho nad nápravu ,tak nepridáš ani na autenticite, keďže je to už zásadná odchýlka od tatrovácke koncepcie, a podla mňa ani na funkčnosti, a to podla mňa pre to že to zvýšenie odporov v dôsledku pridania velkého množstva ozubených kolies a tým pádom trecích plôch, skrátka nevykompenzuje samotný účinok difernciálu pri zatáčaní na rovnej hladkej ploche(terén už ani nehovorím, tam sú diferneciály úplne na nič keď sa bavíme o legu a hlavne t tatra podvozku z lega ). A konkrétne u môjho modelu efekt diferenciálu kompenzujú kolesá(ale k tomu sa ešte dostanem). Podla mňa má lego Technic oveľa väčší potenciál ako len pózovať niekde na poličke, a technické riešenia z lega technic musia byť prispôsobené povahe lega ako takého(čo pre mňa napríklad u tejto mojej tatry znamená čím jednoduchšie tým lepšie, tolko k diferenciálom v mojej tatre) .

No a teraz  ku kolesám. Ja si tiež myslím že tieto mnou použité kolesá sú priúzke ale zďaleka mi neprídu tak disproporčné ako väčšina lego kolies, jediné ako tak vhodné sú kolesá zo Xerionu ale tie sú aj na už takto bez tak veľkú mierku priveľké(ale skúšal som to už aj s nimi, prikladám fotku). Unimogové kolesá alebo Balloon 94.8 x 44 R sú jednoducho príliš široké a ani dizajnovo sa mi tam nehodia.

Tak madoca použil v celku zvláštne riešenie ale ako som už hovoril ja jeho výtvory obdivujem a nechcem ho súdiť, podla mňa tú tatru prispôsoboval účelu čo bola podla môjho názoru čo najväčšia priechodnosť terénom. Portálové redukcie som používal aj ja, dlhé roky, ako je vidieť na poslednej fotke čo sem dávam, a našťastie som sa vďaka novším redukciam už oprostil ich vplyvu v mojom skladaní :D, keby neprídu novšie diely používal by som ich doteraz pretože, ako som už spomínal v iných príspevkoch, podla mňa to pri takýchto modeloch bez kolesových redukcii, ktoré naozaj významným spôsobom odlahčujú celú pohonnú sústavu, jednoducho fungovať nebude , minimálne nie bez lámania krížových kĺbov :D.

Odhlásený jz77

  • Príspevkov: 107
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #8 : 07. Február 2020, 18:28:32 »
Keby sa ti podarilo vyhodit ten jeden dieravy rad pred prednymi dverami tak je to super. Inak,ten panel tam perfektne sedi. Tesim sa na upravu.
Vyosenie polonaprav tatra urcite odstranovat nebude lebo je to sposobene samotnou konstrukciou ktora robi z tatri TATRU, a ako pises, nicomu to nevadi. V legu to ale fakt robi dost problemov hlavne s riadenim a tymi blatnikmi. No, kazdy detail pridava na realnosti modelu.
Difi: Nemyslel som ze tam maju byt celne diferaki cez ktore este prechadzaju dve dute hriadele, to je samozrejme v legu nemozne. Ja to beriem takto: ked su na napravach difi,tak sa ich tam snazim dat. Ked su tam medzinapravove, tak tiez. A ked sa podari tak aj uzavierky. A vobec nevadi ci je tam celny alebo nie, a ci je umiestneny nad napravov, v nej alebo v kabine, na streche....hlavne ze vykonava tu funkciu co ma.(KOLOS ma v skutocnosti sest az sedem uzamykatelnych diferakov.)
Kolesa: je vseobecne jasne ze legove kolesa su uplne na prd. Chcel som len povedat ze 62,4 alebo unimog sa k 813kovym proporcne velmi podobaju. Len ani jedne nie su v spravnej mierke. Potom radsej pouzit balony ako tie pasi. Koleso ma byt koleso a nie polopas.
Madoca je super stavitel, klobuk dolu. Ked tam chce mat portalove redukcie tak prosim,ale nech su v jednej osi s pozdlznov osov. Portaly mala len T805. Mohol poskladat to. Ma vela perfektnych modelov, o tom nepochybujem, ale ked posklada model ktori sa na tatru podoba len tym ze ma osem kolies, nech mu da iny nazov, nie TATRA. (n)

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #9 : 08. Február 2020, 10:31:57 »
Zatiaľ som sa k tomu ešte nedostal :D, napadlo ma ešte pár iných vecí ale ani ten tvoj nápad nie je zlý, vyskúšam aj to. Ten panel ma tam inšpirovala dať práve tá madocova tatra  :D.
Tak tvoje argumenty o vyosení sú dobré, ja som chcel povedať len toľko že mne to za tie komplikácie nestojí.
Zjavne máme k tomu celkovo iný prístup , pre mňa sú v mojich modeloch (hlavne v tatrách) diferenciály zbytočná komplikácia , ja radšej ušetrený priestor využijem na motor pre radlicu, kompresor čo bude poháňať nejakú ruku , lepšie rozloženie motorov (ja som sa ich totižto vždy snažil dať čo najnižšie a najrovnomernejšie z hľadiska distribúcie krútiaceho momentu )alebo hocijakú inú funkciu z ktorej budem mať väčšiu radosť že som to tam nejako natrepal ako z tých diferenciálov. A pre teba je to zas nevyhnutnosť , ale tak to má byť, v tom je krása lega, že si to každý môže urobiť po svojom :).
Každý kolos má sedem diferenciálov, vždy.
Možno áno ale ja som rozmýšlal skôr že si zoženiem nejaké iné než legové pneumatiky , je pár takých výrobcov čo sa tomu venujú, ale tieto spomínané lego kolesá sú pre mňa v prípade tatry 813 nevhodné.
Dá sa na to pozerať , ale ja som videl už aj oveľa oveľa divokejšie konštrukcie ako tá madocova ktoré bol niekto schopný nazvať tatra :D.
Inak ale som fakt rád že si už mám konečne s kým podiskutovať o legu , a fakt ďakujem aj tebe jz77 aj vám všetkým ostatným čo mi tu píšete za , pre mňa nečakanú, chválu , aj kritiku a postrehy :)

Odhlásený KLF

  • Príspevkov: 4857
    • Moja zbierka
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #10 : 08. Február 2020, 11:04:13 »
Ak by som si mal ja vybrat, tak v Technicu preferujem realne stvarnenie mechanizmov (clovek vidi a nauci sa ako to funguje), pred elektrifikaciou (hranie sa). Cize aj diferencialy a vyosenie naprav u Tatry preferujem pred elektromotorom.
Inak mas vcelku stastie - venuju sa Ti tu dvaja najlepsi Technikari nasho LUGu a obaja su aj v reale od fachu! ;)

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #11 : 08. Február 2020, 11:12:10 »
Tak potom by sa dalo povedať že to čo robím, robím zbytočne pretože ja sa nehrám z ničím čo postavím , keď to dokončím poskúšam či všetko funguje , poteším sa keď som s tým spokojný alebo nepotešíme keď som nespokojný , poobzerám si to a pofotím a za deň dva už to rozoberám aby som mohol ďalej stavať a zlepšovať sa , to je pre mňa účel skladania Lega . A pravdu povediac odkedy skladám z technicu ešte som nepostavil nič čo by nebolo čo najviac motorizované ako to len ide  :D.
A ja si to vážim , teším na že mám s kým zdieľať svoje nadšenie pre lego :). Áno ? tak to im teda musí dodávať inšpiráciu do skladania , ja som zas elektortechnik a neúspešný študent konštruktérstva v Žiline   :D. A pre inšpiráciu si zas chodievam často do vejenského múzea v Piešťanoch , tam som kedysi dávno aj brigádoval a podieľal sa na renovácii jednej Tatry 813  .

Odhlásený jz77

  • Príspevkov: 107
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #12 : 09. Február 2020, 21:05:40 »
"Každý kolos má sedem diferenciálov.vždy."

V jednom clanku ( neviem ho teraz najst) som sa docital, ze prve prototipy mali len sest difov,kedze pri vyvoji sa pouzivali suciastky z T138, a ta nemala predny nahon cez diferencial ale pripojitelny,preto na zaciatku centralny dif chybal. ...a tak isto chybali aj kolesove redukcie. Vsetko prislo len neskor, zo seriovou vyrobou. Tolko k mojim poznatkom o T813.
Pisal si ze difi tam nedavas aj preto,lebo potrebuju vela prevodov a tym padom aj vela trecich ploch. To je fakt. A co takto im najst lepsiu poziciu, efektivnejsiu, menej prevodov menej odporov...Vsimol si si ze najvetsi odpor pri tatrovackom podvozku ma zavesenie polonaprav na centralnej osi ktora sa pri jazde toci? Pri dlhsej prevadzke sa tam nazbieraju spony ako zo sustruhu ;). Ja sa chcem pokusit odstranit toto, a nie vyhodit difi ktore maju oproti tomuto zanedbatelny odpor.
« Posledná zmena: 09. Február 2020, 21:10:04 od jz77 »

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 59
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #13 : 10. Február 2020, 06:54:13 »
Aby som pravdu povedal, snaha postaviť čo najlepšiu Tatru 813 bol dôvod prečo som vôbec začal skladať z technicu, a aj o 813ke ako takej som sa vždy snažil dozvedieť čo najviac, a viem len o prvom prototype (prikladám fotku) že ten mal niektoré prvky zo 138čky ale nikde som sa nikdy nedočítal koľko mal diferenciálov takže pripúšťam že to tak mohlo byť , ale každopádne bol to len prototyp, pre mňa je podstatná sériová verzia.
Pokiaľ sa bavíme o konfigurácii podvozku 8x8, obzvlášť o podvozku 813ky ktorý má dosť krátke všetky rázvory a tým pádom je tam ešte o to menej miesta tak podla mňa lepšie miesto pre nápravové diferenciály ako nad nápravou samotnou skrátka nie je, alebo by sa možno dalo povedať že je to jediná alternatíva pokiaľ sa chceme držať tatrováckej koncepcie. Ako som tu už spomínal, nič z toho čo postavím nemá dlhú životnosť, max týždeň a je to rozobrané, takže nikdy som nič také na pohonnej hriadeli nevšimol a ani že by to malo nejaký zásadný odpor , ale určite na tom niečo bude lebo vždy som si všímal že napríklad ten maz ktorého fotky som sem dával,  pracoval akosi lepšie ako tatrovácky podvozok 8x8. možno práve kvôli nižším odporom. Ale neviem , o tomto fakt nechcem polemizovať keďže ja som si nikdy nevšimol že by v tom bol nejaký zásadný problém, ale keby to tak bolo tak prvé čo by som asi skúsil je že by som tie miesta zavesenia poloosí jednoducho niečím premazal.
Inak už som poupravil tie A stĺpiky (a ako je z fotky vidieť tak nie len to :D ale o tom sem napíšem a dám viac fotiek až keď to bude hotové.) a je to naozaj takto lepšie , díki za radu :).

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 991
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #14 : 10. Február 2020, 17:35:25 »
Tatrovák, kabinu máš velmi peknú (y)
S traktorkovými kolesami sa mi to dosť pozdáva.  Nevadí že sú priširoké, aspoň vyzerajú normálne z boku, ako realistické gumy. Tie troj-vrstváky, to nieje ono. A šírkou pôsobia na tom jak z bicykla.
 
Čo sa týka prepracovania podvozku: Spraviť ho čo najvernejšie k reálnej predlohe bude samozrejme vždy najviac-uznaniahodné. Lebo zjednodušene to urobiť nieje problém, to veľa ludí robí napr. bez posunutia, alebo miesto jednej centrálnej osi dajú dve atd... - proste menej zožité = menej problémov. A aj ich chápem.

Radiť niečo konkrétne ti moc neviem, sám sa s týmto trápim. Tatru som zatial ešte nestaval, ale mám dlhšiu dobu rozpracovaný tatra podvozok nemotorizovaný 10x10. Takže viem o čo tam ide. Pár krát mi aj prišlo na um celé to chytiť a praštiť riadne o stenu, kôli niektorým problémom. Hlavne hmostnosť je moj velký nepriatel. Ja tam mám 9 diferencialov, posunutie, ale zase nemám reduktory v kolesách. Rád by som mal, len to nieje lacná záležitosť. Ale kedže pohon neplánujem motorizovať, tak by boli zbytočné a nevyužité za tie prachy. Každý máme iné priority a kompromisy.

Takú Tatru bez kompromisov - s realisticky ztvárneným podvozkom a výkonným jazdným prejavom určite raz niekto postavý. Tak držím tebe aj Jarovi (jz77) palce  :)