Autor Téma: Rally Dakar  (Prečítané 39927 krát)

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #30 : 22. Február 2017, 14:31:17 »
Minulý rok som čítal správu, že ludia z Kopřivnice vypátrali po 30tich rokoch svoju prvú tatru, ktorá bola nasadená do závodu na dakare v roku 1986 a ktorú tam po závode nechali.

v skratke:

- majitel, francúz Žán Filip im to priviezol po vlastnej ose do fabriky, dal im klúčiky, a dostal novú Tatru Phoenix 8x8

- tú dakarskú plánujú renovovať do povodného stavu a dať do múzea

Našiel som aj video, celý príbeh nájdete tam.
A je tam aj ukážka tých šlapadiel, ktoré sa nasadzovali na kolesá pri zapadnutí v piesku...to bolo šikovne vymyslené a jednoduché. (Boli tým vybavené aj tie modely Monti System)




Čo myslíte, bude Žán Filip nadšený alebo sklamaný z toho nového Phoenixu? ja tipujem sklamaný ;D

Ten Phoenix my vobec výzorovo nesedí, kabina z DAFu, tie maličké kolesá...ale zas bude mať vačsiu úžitkovú plochu...
Ked ich porovnám vedla seba jak stoja - tak stará dakarská úplná beštia zrodená do terénu  (y) a Phoenix jak obyčajný cestný náklaďák, aspoň že kyvné tatra nápravy to má.

Odhlásený papluh

  • Príspevkov: 4455
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #31 : 22. Február 2017, 17:42:28 »
Keďže to používa na podnikanie tak si to asi  Žán Filip zrátal, že sa mu oplatí vymeniť žravý, s "EURO -1" daňami, 30 ročný kus histórie s medzerami v papieroch za niečo novšie s EURO 6 a nápravou navyše. Najmä ak popremalovával pôvodný výzor, takže ani z toho neťažil ako reklamného kusu.
Len som zvedavý či mu to pomôže, lebo na youtube kanály ma kopec videí ako zapadli aj so špeciálom :D
« Posledná zmena: 22. Február 2017, 18:21:59 od papluh »

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #32 : 22. Február 2017, 22:00:11 »
Samozrejme, z ekonomického hladiska jasné že neurobil blbosť. Z estetického urobil totálnu blbosť, vymenil zviera za krásku! ...jeho vec no  :)
Hlavne pozná historické hodnoty a keď ho oslovili tatrováci, že by ju chceli späť, tak sa dohodli a priviezol im ju. Ten čin sa mi páčil na Žánovi.

Pozrel som ten jeho kanál, tuto sa dosť natrápili. Neni to konrétne tá, ktorú im vrátil, ale to je jedno, zapadnúť sa dá zo všetkým, to je jasnačka. (v inom videu mal foto-zábery dalších uviaznutí, a bola tam (?) tá konkrétna vyššie, ked bola ešte celá na žlto streknutá (?))




Tu pri tom zapadnutí by Žánovi Filipovi nepomohli možno ani tie, ako francúzi hovoria: pédalos! čiže tie legendárne šlapadlá (ak tu vie niekto francúzsky, nech povie, či to može byť, lebo lepšie slovo som na to nenašiel) :D
Oni najlepšie fungovali len na piesku tuším, v bahne a podobne sa to zabáralo aj s celým autom hlbšie a hlbšie.

A tú Phoenix vidieť v tejto situácii, to by bolo také isté ak nie horšie... Žán by dupal nervózne na plyn 5 minút a tatrovka po korbu v oceáne  ;D ...a čo mi vieme, možno ten jeho Phoenix je už niekde pochovaný v púšti, jak sa tam niekde zahrabal až po strechu a ju zavial piesok.

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #33 : 23. Február 2017, 18:09:58 »
Tak v tomto prejazde mali diváci o zábavu postarané...padali tam jeden za druhým, len taký škrkot...  ;D ;D
jaaj, som to normálne prežíval, jak keby som tam bol ja. Viem si to hneď predstaviť ten mokrý sliz... jak šmykne predok, tak to je nekorigovatelné.

- toho štvrtého vyložilo jak vrece uhlia z tragáča  ;D
- ten piaty to dal v stupačkách jak PÁN!!!  (y)


Odhlásený KLF

  • Príspevkov: 5480
    • Moja zbierka
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #34 : 23. Február 2017, 18:16:35 »
Ty vole, ti miestni tam podla mna vyliali nejaky olej, aby mali postarane o zabavu! >:D  Sak to nie je mozne, aby na takej kaluzi, kde prejdem ten kusok pomalsie a rovno kazdy padol! :D

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #35 : 27. Február 2017, 22:27:34 »
Spravil som taký výber, aké typy a značky kamiónov sa zúčastnili aktuálne skončeného ročníku 2017:

HINO

Šoférom tohoto jediného japonského trucku, je dakarský veterán, 75-ročný Yoshimasa Sugawara. V minulosti šiel dakar aj na motorke (2x), potom presedlal na auto (7x) a zakotvil na trucku (19x) Dobre zajazdil, na ôsmom mieste.

ila_rendered


IVECO

Iveco bolo aj s nosatou aj s trambusovou kabinou...Posádka s nosáčom dobre dupala na krk rusom...  vybojovala tretie miesto.

ila_rendered

ila_rendered

KAMAZ

Dlhodobí králi dakaru. Uchmatli si prvé a druhé miesto, ktoré vyhrali z ich klasickými modrobielimy truckmi. Testovali ale aj nový typ s nosom.

ila_rendered

ila_rendered


LIAZ

Český tým na Liazke to uhral na desiatu pozíciu, čo je super, vzhladom na fakt, že šofér, Martin Macík má s dakarom málo skúseností a má len 27 rokov. Čo ho pasovalo do role najmladšieho pilota kamionu v histórii Rally Dakar.

ila_rendered


MAN

Hans Stacey - 504. V desiatej etape vyrobil so svojím počinaním čiernu škvrnu na celom dakare.
V skratke: Dá sa žiadať o žolíka, pokial ste do top 10) a mali ste technické problémy. Oni rozdrbali prevodovku, takže žiadali žolíka. Potom si prečitali, že štartujú 99-ty. Ževraj jeho tým nejak zariadil, že bude štartovať 12-ty. Prišiel na štart a nebol pripustený. Po rozhovore jeho spolujazdcov s organizátormi, kedy mali platnú kartu ku štartu a stále neboli pripustění, sa na celú etapu vykašlal a neabsolvoval ju. Zaklinovali to organizátori s tým, že sa mu omluvili, uznali svoju chybu a udelili mu deviate miesto - vymyslený čas a vymyslenú stratu a nechali ho pokračovať.  ;D

ila_rendered


MAZ

Bieloruské MAZy sú taký juniori ruských KAMAZov :D A veru že nestratili sa s tým autom v tvrdej konkurencii. Šieste miesto.

ila_rendered

MERCEDES

Týchto s tým Unimogom ani nebolo moc vidieť. 39-ta priečka. (zo 40)

ila_rendered


RENAULT

Kapotovaný Renault Sherpa vyhral  druhú a potom ešte ôsmu etapu. Celkovo ale skončil až 35-ty
To verzia s klasickou cabover kabínou dopadla lepšie - 20-ta

ila_rendered

ila_rendered


SCANIA

Jediná Scania. Konečná priečka - 27.

ila_rendered


TATRA

Hneď prvú etapu vyhrala Tatra, konkrétne tá, ktorú šoféroval Martin Kolomý. Druhý tým bol na čele s Alešom Lopraisom (jeho strýko je legendárny Karel Loprais) Obe posádky riešili dosť často technické problémy, nakoniec z toho bolo siedme a pätnáste miesto.

ila_rendered

Tretiu Tatru na Dakare viedol pilot z Andory - Albert Llovera. Je odkázaný na vozík - ochrnutý od pásu dole. Je to jeho druhá účasť. Jeho Tatra Jamal je vybavená ručním ovládaním. 24-tý v celkovom poradí, ale ako fakt obdivhodné, že to celé absolvoval a dokončil!

ila_rendered

ila_rendered

Odhlásený KLF

  • Príspevkov: 5480
    • Moja zbierka
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #36 : 27. Február 2017, 23:02:40 »
U mna ma najvacsie uznanie jednoznacne LIAZ. 10. miesto na LIAZe s mladym chalanom - respekt! (y)
Inak ochrnuty pretekar na Dakare nie je ziadna novinka. V 80. rokoch startoval na Tatre Clay Regazzoni - byvaly pilot F1.


Odhlásený papluh

  • Príspevkov: 4455
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #37 : 27. Február 2017, 23:35:03 »
Inak 3. bola posádka Iveca ktorej velil Gerard de Rooy, syn Jan de Roy ktorý pretekal na tých šialených DAF-och.
Pri Unimogu je tam zlá foto, tá 555 je len starý Unimog ako servisný truck (kat. T4.3), skončil po 9. etape, ale na 33 pozícii čo bolo lepšie ako ten sériový U400 (kat T4.1)  >:D
Mimochodom najlepšia sériovka T4.1 skončila 22. celkovo (541 - MAN) a najlepší support T4.3 ako 28. celkovo (529 - Iveco).

Čo sa týka umiestnenia tak je tam rozdiel medzi veľkými a dobre sponzorovanými týmami s 3-4 posádkami a servisným teamom a potom rôznymi privátnimi samotármi . Ono s poriadnym tímom pokiaľ má človek len miernu smolu tak sa to dá opraviť po etape, prípadne si pomôcť.

Team Kamaz (závodných vodičov je len 12 z nich)

Team De Roy - Iveco



Odhlásený janicko

  • Príspevkov: 317
  • Petržalka
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #38 : 28. Február 2017, 02:13:54 »
Liazky maju moje sympatie. Macik isiel dakar prvykrat s liazkou v 2003, a bola to originalna povodna cistokrvna 111.154 ktora jazdila 87-88 - (neviem to teraz narychlo najst ktory presne rocnik) Mala nezvycajne biely podvozok - ostatne liazy mali cierny. samozrejme dnes je auto kompletne prekopane. Fotky modelov z rocnika 2003 a 2006

bye

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #39 : 28. Február 2017, 09:15:58 »
...Pri Unimogu je tam zlá foto, tá 555 je len starý Unimog ako servisný truck (kat. T4.3), skončil po 9. etape, ale na 33 pozícii čo bolo lepšie ako ten sériový U400 (kat T4.1)...

Ano, dobre že si upozornil...niektoré trucky bol problém normálne nájsť na nete s aktuálnymi štartovacími čislami, lebo som chcel mať všetky tie zábery z približne rovnakého foteného uhlu...a ten oranžový servisný som našiel najskôr, ale vedel som že to neni ten závodný a úplne som ho zabudol dohladať a drbol som tam ten...

takže tu je ten správny:

MERCEDES UNIMOG

ila_rendered

Odhlásený TOME

  • Príspevkov: 377
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #40 : 28. Február 2017, 09:30:12 »
super rešerš Paliason, rad som si to precital a zisklal prehlad v truckoch  (y)   ;)

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #41 : 28. Február 2017, 10:01:19 »
Liazky maju moje sympatie. Macik isiel dakar prvykrat s liazkou v 2003...

Áno , dobre vravíš, to bol vtedy Macík starší - otec aktuálneho pilota. A on vtedy nemal ani vodičák na kamion, v septembri dostal papiere a prvý krát šoféroval truck a v decembri už šiel na Dakar.  :D V 2010-tom skončil dokonca štvrtý, čo bolo najlepšie umiestnenie na americkom kontinente spomedzi čechov. Potom hneď ukončil karieru jazdca a teraz robí mentora svomu synovi a šéfa celého týmu.

super rešerš Paliason, rad som si to precital a zisklal prehlad v truckoch  (y)   ;)

Dík, o to mi ide, nejaké zaujimavosti, fotky, videá...nech to tú má trochu úroveň a aj informačnú hodnotu.  :)

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #42 : 02. Marec 2017, 12:07:31 »
Minulý rok som čítal správu, že ludia z Kopřivnice vypátrali po 30tich rokoch svoju prvú tatru, ktorá bola nasadená do závodu na dakare v roku 1986 a ktorú tam po závode nechali.

v skratke:

- majitel, francúz Žán Filip im to priviezol po vlastnej ose do fabriky, dal im klúčiky, a dostal novú Tatru Phoenix 8x8

- tú dakarskú plánujú renovovať do povodného stavu a dať do múzea

Doterajší priebeh renovácie tejto Tatry:

V prvej fáze boli rozbehnuté práce na podvozku so všetkými agregátmi a kabinou.





Strecha kabiny sa vymení celá, lebo bola až moc zdeformovaná.



Motor, vo velmi zachovalom a funkčnom stave, si vyžiadal výmenu jednej z dvanástich hláv válcov a preventívnu výmenu všetkých gumových častí a niektorú spojovaciu techniku. Blok motoru dostal pôvodný čierny lak, zvyšok je do šeda.



Po odstrojení podvozku bolo pri obhliadke zistené, že truck utrpel velký náraz na pravú prednú stranu a potom bol opravený. Zvlnená strecha kabiny, zkrivený rám vrátane motorového tunelu, posunutá pravá poloos o 1 cm dozadu a rozrezaný a opäť zavarený pomocný rám v pravej prednej časti = bol to asi fakt silný náraz.

Repasiou prešla centrálna rúra, všetky polonápravy vrátane systému odpruženia a zostupný prevod. Bolo treba vymeniť niektoré časti vzduchotlakového potrubia, väčšina je v pôvodnom stave. Podvozok i pomocný rám dostal nový čierny lak.







« Posledná zmena: 02. Marec 2017, 12:29:35 od Paliason »

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #43 : 14. Marec 2017, 00:17:49 »
Som vykutral doma ešte tieto 2 knihy...jaaaj, to boli časy, starý dobrý papier ...  :oldman:

ila_rendered

Väčšia - Granada Dakar 1996 - je pekná, a hlavne velmi bohatá na celostránkové fotky, ktoré tvoria v podstate 90% obsahu celej knihy. Občas sa nájde nejaký stlpec textu, ale niečo, ako súvislý príbeh, tu nieje. Je to proste fotokniha.

Tá menšia - Peklo zvané Paríž Alžir Dakar - je klenot spomedzi tých rôznych kníh, ktoré v minulosti povychádzali. Autor, novinár Ján Králik sledoval zblízka zákulisie rely Dakar ročník 1988. Zo zážitkov uprostred dní a nocí strávených medzi pretekármi napísal túto knihu.
Je to velmi pútavo - dobrodružne napísané, prekladané rozumným počtom fotiek, a k tomu aj do hĺbky rozpitvané rôzne technické parametre súťažných vozidiel.

ila_rendered

Vtedy pre Čechoslovákov to bol famózne úspešný ročník: v rámci kategórie - posádka na TATRE (Loprais/Stachura/Muck) vyhrala! a posádka na LIAZe (Moskal/Vojtíšek/Záleský) s len malou stratou na tatrovákov skončila druhá!

ila_rendered

ila_rendered


Vozíčkár Clay Regazzoni a jeho Tatra, ktorého o pár príspevkov vyššie spomenul aj KLF.




zopár záberov bez komentára...

ila_rendered   

ila_rendered

ila_rendered   

ila_rendered




Fatálna havária jednej z posádok na DAFe! Pri nehode zomrel navigátor. Po tejto nehode automobilka DAF zo súťaže odstúpila.



ila_rendered


A tu je okrem už (niekolko príspevkov dozadu) spomínaného plánovaného prototypu TATRY aj prototyp LIAZu.

ila_rendered


Rozmlátiť predné okno niekde behom závodu: nepríjemná vec. Mať ale po ruke lyžiarske okuláre, s ktorými bolo možné dokončiť etapu: na nezaplatenie!  ;D

ila_rendered
« Posledná zmena: 14. Marec 2017, 00:23:13 od Paliason »

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Rally Dakar
« Odpoveď #44 : 26. Apríl 2017, 11:26:34 »
PERU - BOLIVIA - ARGENTINA ...to sú 3 krajiny, ktorými povedie trať jubilejného 40-tého ročníku Rally Dakar 2018!



Ten úvod  v Peru - púštne duny, to bude dobrý zaberák hneď na začiatok  8)