Ahojte, dokončil som dlho rozpracovaný model.
Technologické zariadenie určené pre ťažbu bridlicového plynu:
PERCHERON Toto unikátne riešenie, nazývané ONE-ENGINE-TRUCK je výsledkom Americko-Českej spolupráce nasledovných firiem:
*
M.G.BRYAN Equipment (USA) - nadstavba Percheron
*
TATRA TRUCKS (CZ) - podvozok
*
GARDNER DENVER (USA) - čerpadlo
*
TALOSA (CZ) - prídavná prevodovka
Základom systému PERCHERON je nákladné vozidlo
TATRA T815-7 10×10 a čerpadlo
GD-2500 Quintiplex Well od americkej firmy Gardner Denver. Čerpadlo s výstupným výkonom 2500 koní vháňa zmes vody, piesku a chemikálií do vrtu.
Za kabinou Tatry sa nachádza 12-valcový dieselový motor, model 1163 od nemeckej firmy MTU. Stará sa o pohon pumpy a aj vozidla.
Výkon motoru je 5954 koní. Tento výkon ale slúži len pre pohon čerpadla. Pre pohon Tatry je určených len približne 700 koní pri vypnutých niektorých valcoch na motore.
Na prenos krútiaceho momentu pre pohon tažobného zariadenia a aj pre pohon vozidla navrhla česká firma TALOSA špeciálny prídavný prevod.
Ťažba bridlicového plynu:Bridlicový plyn sa nachádza vo formáciách bridlice ukrytých stovky metrov alebo jednotiek kilometrov pod zemou. Kôli tomu, že bridlica má malú priepustnosť, sa nedá plynové ložisko vytažiť jedným vrtom, ako tomu je v prípade klasických ložísk s plynovými kapsami.
Tu sa používa technológia tažby zvaná -
hydraulické štiepenie (tzv. fraktúrovanie /frakovanie) Vrtná súprava najskôr navŕta zvislý vrt. Potom sa navŕta vodorovný vrt cez ložisko bridlicového plynu.Potom sa pomocou malých náloží naruší bridlicová vrstva s plynom. Následne špeciálne zariadenie začne pumpovať do vrtu zmes vody, piesku a chemikálií. Voda rozšíri a rozvetví pukliny v bridlici a piesok zamedzí privretiu puklín. Nakoniec nastupuje zariadenie na ťažbu uvoľneného plynu.
Schématicky znázornený vrt v porovnaní s klasickou ťažbou:Dobré video s animáciou, ako ťažobný proces funguje:Funkcie Lego-modelu:- podvozok 10x10: centrálna os, výkyvné nápravy, 9 diferenciálov, posunutie kolies na jednej strane voči kolesám na druhej strane
- zatáčanie ôsmich kolies: prvá, druhá, štvrtá a piata náprava /druhá a štvrtá pod menším uhlom /1x PF-L Motor +4x LA
- otváranie dverí, odklápanie krytu na centrálnom ovládacom paneli
- pohyb piestov 12-valcového motora
- osvetlenie PF-Led: celkovo 8 párov (16 lediek), s tým, že na pevno zabudované vo vozidle sú len predné a zadné. Do svetelnej rampy na streche a na ovetlenie na nadstavbe boli upevnené len dočasne pre fotenie záberov v tme.
Rozmery:- dĺžka: 100cm
- výška: 31 cm
- šírka: 24 cm
- váha: ~ 8 kg
Stručný popis stavby:Na modely som začal robiť asi pred vyše dvomi rokmi (marec 2018), Vo výbere som mal vtedy okrem PERCHERONA ešte inú špeciálnu Tatru, a to TIGON. Ten mi ale nepripadal až taká veľká výzva a stavať jeho nádstavbu by pre mňa nebolo moc zaújimavé a zábavné, kedže je to len jednoduchý krabicoidný tvar.
Začiatky prác na podvozku boli len také pokusy a skúšanie rôznych riešení zatáčania, pérovania, uchytenia kolies a podobne. Toto pokusné obdobie s veľa prerábkami sa vlieklo asi 2 roky. Sem-tam ma napadlo nejaké vylepšenie alebo inšpirácia od cudzieho modelu z internetu, ktoré som sa pokúsil zapracovať.
Vačšinou to ale skončilo tak, že som vyriešil jeden problém a objavil sa druhý.
Podvozok tejto Tatry bola zatial najkomplikovanejšia vec, čo som doteraz robil. Dosiahnuť celkovú tuhosť pri takej váhe modelu, minimalizovať vôle pri zatáčaní ôsmich kolies a zároveň dodržať špecifické znaky chrbticového rámu tatrováckej koncepcie je velmi obtiažne. V legu niesú na to ideálne dieliky. V marci 2020 bol podvozok hotový a začala stavba všetkého ostatného od kabiny až po nadstavbu.
Zatáčanie funguje pomocou PF L-motora, napojeného na 4 Linear aktuátory (2 pre prednú a 2 pre zadnú štvoricu kolies) Som s tým spokojný, funguje to celkom presne aj pri tej hmotnosti. Pri prvej skúške som mal malú odchylku zadných štyroch kolies oproti predným štyrom - stačilo zadné 2 Linear aktuatory jednoducho nastaviť. To je dobrá vec, mať možnosť to skorigovať.
Pneumatiky sú kupované na Amazone, určené na terénne RC modely. Majú priemer 107mm, šírku 40mm. Cena asi 12eur/4kusy. Niesú presne také široké, ako má reálny Percheron, ale vhodnejšie som nenašiel. Mal som v hladáčiku výzorovo velmi podobné predlohe, ale mali šírku len 35mm a to už by vyzeralo moc tenké, jak na kočáriku. A ešte k tomu stáli 35 Eur/2 kusy. Tie čo som použil sa mi tam hodia, páčia sa mi.
Na pérovanie som použil pre každé koleso len jednu veľkú žltú pružinu (tlmič), tento typ:
95292c01Išlo mi hlavne o to, aby pri hotovom modely položenom na rovnej ploche boli kyvné nápravy v rovine. To som aj dosiahol, čiže tvrdosť pružín pasuje, ale je to len tak-tak tesne, na hrane. Ešte trošku tvrdšie by bol ideál.
Dávnejšie ma zaujal nápad, mať náboj kolesa spravený z malých Technic točníc (turntable). Neskôr sa ale prejavila ich negatívna vlastnosť pri záťaži, že takéto riešenie je dobré len pre ľahké modely. Pri teste približne hotového podvozku tie točnice mali tak veľký odpor, ze mi polovica kolies pri potlačení po zemi drhla v šmyku. Musel som to celé prepracovať a vymeniť ich za štandardné wheel hub-y:
23801V stave, keď som si myslel, že mám model dokončený asi na 90%, som si povedal, že idem do finálnej fázy dorobenia všeliakých možných detailov. To zistenie, čo ma ešte čaká pri pohľade na tie poprepletané trubky, prípojky, rôzne hadice a káble všade možne po celom tom zariadení, ma dosť uzemnilo. To nebude len tak za 2 dni hotové. 2 mesiace som sa s tým zapodieval až ku finálnemu stavu. Veľa vecí som ani nevidel, kam to ide, som si domýšlal, no bolo to peklo.
Nálepiek som nemusel vela robiť a boli jednoduché. To už bola rýchlovka.
Osvetlenie je čiastočne spomenúté v popise funkcií. Dôvod, prečo som nenechal ledky trvalo zabudované aj na streche je, že zasunuté ledky vytŕčajú 1 stud zozadu a okrem toho tam vznikla aj velká spleť samotných káblikov. Vôbec to tam nevyzeralo dobre, špatilo to, a preto boli prítomné len na nočné fotenie.