Model ma – ak nepocitame otacanie kolies – 7 funkcii... 4 su ovladane elektronicky –
power functions a 3 su ovladane manualne:
Elektronicky ovladane funkcie:1. otacajuce sa vrtule motorov
2. zatahovanie podvozka
3. vyklapanie pilotnej kabiny
4. spustanie zadnej nakladacej rampy
Manualne ovladane funkcie:5. pohyblive klapky na kridlach ovladane pakou na chrbte trupu
6. pohyblive vyskove kormidlo ovladane kniplom na chrbte trupu
7. pohyblive kridelka na kridlach ovladane tym istym kniplom na chrbte trupu
Touto pakou na chrbte trupu sa ovladaju klapky... Klapky su vysuvne/vyklopne casti kridla, ktore sluzia na zvacsenie nosnej plochy, vdaka comu sa zvysi vztlak kridla a lietadlo sa teda udrzi vo vzduchu pri vyrazne nizsich rychlostiach, avsak zvysuje sa tym aerodynamicky odpor vzduchu a teda aj spotreba paliva, naopak klesa max. cestovna rychlost... Klapky sa vyuzivaju iba pri starte a pristavani lietadla, vynimocne pri potrebe mimoriadne pomaleho letu – napr. zhadzovanie nakladu ci vyskok parasutistov / vysadkarov...
Pomocou knipla (samozrejme u skutocneho lietadla je knipel v kokpite, piloti teda nemusia za letu vyliezt na strechu a ovladat lietadlo odtial
) sa ovlada vyskove kormidlo a kridelka na koncoch kridla... Na tychto zaberoch vidiet pohyb krideliek pri naklone knipla dolava/doprava... Na skutocnom lietadle sluzia kridelka na zmenu naklonu lietadla na pravu, resp. lavu stranu, nie vsak na zatacanie – na to sluzi smerove kormidlo (tiez zname ako zvisla chvostova plocha), to vsak na tomto modeli nie je pohyblive...
Pohybom knipla dopredu/dozadu sa ovlada vyskovka (vyskove kormidlo / vodorovna chvostova plocha), ktora sluzi na zmenu polohy lietadla voci horizontalnej rovine v predozadnom smere – cize „nos hore/dole“ a teda pohybom vyskovky dostane pilot lietadlo do stupania ci klesania...
Prevodovka sluzi na prevedenie krutiaceho momentu od elektromotora k jednotlivym funkciam...
Spustena zadna nakladacia rampa...
Vyklopena pilotna kabina so spristupnenym prednym nakladnym priestorom...
No a na zaver par zaberov zatiahnuteho podvozku...
ZAVERPre zberatela, ako som ja, je tento set povinnostou v zbierke. Poctom dielikov nejde o ziadneho rekordera, dokonca by sa dal zaradit medzi stredne velke sety, avsak rozmermi (hlavne dlzka a sirka modelu) ide o jeden z najvacsich modelov v mojej zbierke (2003-2014). Navyse ide o prvy model lietadla v ramci serie TECHNIC (ak nepocitame B-alternativy niektorych setov) od roku 2004 – vtedy LEGO vydalo set 8434 ako model premenneho lietadla...
Tento set vsak nebol v ponuke na europskom trhu a ani inde na svete velmi neuspel, predovsetkym preto, lebo posobil ako keby nedokoncenym dojmom – trup lietadla bol tvoreny iba kostrou bez jedineho pokusu o detail ci naznacenie plasta trupu. 42025 CARGO PLANE na rozdiel od 8434 disponuje skutocne nespocetnym zoznamom detailov, navyse celok naozaj dobre doplnaju samolepky – ano viem, vacsina z nas samolepky neznasa a mnohi z nas ich ani nelepia, ale tento model by bez nich vyzeral uboho – videl som par fotiek na webe – biela ohava, proste hnus... Dalsim pozitivom setu je velky vyber TECHNIC palety brickov v netradicnych farbach – biela, modra, predovsetkym panely v bielej v roznych tvaroch. Set navyse obsahuje PF – aj ked iba tie dva najrozsirenejsie (BB a M-motor), k tomu vsak treba priratat 5 malych linearnych aktuatorov.
Nebudem sa uchylovat k nejakemu bodovaciemu systemu hodnotenia, myslim si, ze tento set je hodny kupy predovsetkym pre milovnikov:
a) velkych TECHNIC modelov
b) lietadiel
c) zberatelov, ako som ja, cize tych, co MUSIA mat vsetko, aj ked je to „ohavne“
d) MOC-arov tiez potesi
Mna osobne – ak je teda dovolene trochu subjektivnosti – tento set potesil, trochu ohuril a po stranke dizajnu dost milo prekvapil. Myslim si, ze hratelnost vzhladom na rozmery a hmotnost modelu bude hlavne pre mensie dieta dost obmedzena, ale to je asi osud vsetkych velkych TECHNIC-ov, i ked s
autom sa po dlazke ci koberci jazdi lahsie ako s
lietadlom lieta po izbe, hlavne takym velkym a tazkym...
KAZDOPADNE ODPORUCAM !!!