Čaute,
predstavujem vám moj nový výtvor:
Pierce Arrow XT "Tiller Truck" vo farbách zbrojnice mesta
San Jose (CA)Ide o (u nás prevedením neobvyklý) návesový rebrík s dvojitým zatáčaním. V USA majú tieto rebriky vyše 100-ročnú tradíciu.
Jedná sa o ekvivalent běžného ťahača s návesom. Samotný tahač, (najčastejšie 2-nápravový - vynimočne 3-nápravový podvozok) je vyrobený priamo pre účely hasičov. Je poháňaný motorom Detroit Diesel o výkone vyše 500 koní, má sklopnú predlženú kabinu pre posádku až deviatich hasičov, najbežnejšia je verzia 1+3/5, vzadu sú sedačky proti sebe. Za kabinou je obyčajne ešte skriňa na dalšiu výbavu. Na konci šasi je točňa, kde je „napevno“ pripojený rebríkový náves, čo je rozdiel oproti bežnému kamionu s návesom. (rozpojiť sa to dá len špeciálnym náradím)
Návesový rebrík má dvoch šoférov: hlavného a zadného. Hlavný sedí v ťahači a šoféruje ako normálny vodič. Zadný šofér označovaný ako
"Tillerman" sa dorozumieva interkomom s hlavným, a ked ide truck napr. do zatáčky, tak volantom ovláda kolesá na návese, ktorími musí točiť do opačného smeru, aby celý pohyb bol plynulý a prípadne sa vyhol rôznym prekážkam . S bežným návesom by pri prudkých manévroch v mestskej premávke ostala za nimi len kopa šrotu a rozbitých áut.
V USA je viacero výrobcov týchto rebríkov, najznámejšie sú firmy Seagrave Fire Aparatus, American LaFrance,
Pierce, E-One. Konkrétne Pierce Manufacturing, založený r.1913 sídlia v Appleton-e vo Wisconsin-e. Jeden takýto truck stojí asi
900.000 $ Reálny výjazd na ukážku:
Moj Lego model má tieto funkcie:
Ťahač:- zatáčanie predných kolies cez "Hand of God"
- funkčné piesty na motore, podvozok 6x4
- odklápatelná kabina
- otváranie všetkých štyroch dverí + bočných dverí na skrini za kabinou
- osvetlenie: stretávacie, výstražné vpredu a na boku, majáky na streche (5 párov PF Lights, 6 žiaroviek Lights & Sound)
Rebríkový náves:- zatáčanie kolies dvoma sposobmi: 1) manuálne pomocou volantu v kabine "Tillermana"
2) automaticky jednoduchým prevodom na točne
- otváranie všetkých úložných priestorov
- dvere na kabine tillermana sú zasúvacie
- vysúvacie podpery - manuálne
- zdvih rebríku manuálne pomocou dvoch linear actuatorov
- otáčanie celej základne s rebríkom - manuálne, rozsah 360°
- vysúvanie druhého segmentu rebrika - manuálne, pomocou lanka
- osvetlenie: stretávacie, výstražné na bokoch a vzadu (5 párov PF Lights, B-Box v úložnej časti, PF Switch v úložnej časti, M-Motor + 2x PF Switch pre efekt blikania)
Rozmery modelu:- dĺžka: 107 cm
- širka: 16,5 cm
- výška: ťahač: 18,5 cm / náves: 23 cm
Celý model je dosť ťažký, Pri ťahači sa to rozloží na tie 3 osi, takže tam neni vobec problém, ale ten náves má len jednu nápravu a tam je to už dosť poznať (viac stlačené pneu oproti ťahaču )
Dobre dostávajú zabrať aj dva actuatory pri zdvíhaní rebríku. Mal som v pláne najskôr túto funkciu zdvíhania aj otáčania rebríku spraviť motorizovanú, ale neskôr som od toho upustil z dôvodu nedostatku priestoru v tej časti pod základňou...
Samotný rebrík je zložený len z dvoch segmentov, v reále to mávajú z troch alebo štyroch. To už by Bola moc velká záťaž na lego...a v tejto mierke už by sa asi ani nedali zachovať proporcie šírky dalšich segmentov.
Výbavu čo so sebou vozia v tých úložných priestoroch som nestíhal urobiť, jak sa mi do toho bude chceť, tak dorobim niekedy... ale aj rozmýšlam, že sa na to vykašlem, to by nabalilo ešte dalšiu váhu naviac....
Interiéry neznášam robiť = totálna nuda pre mňa, sice vždy urobim vnútro kabiny aby to nebolo trapné také prazdne, ale inak to robim dosť na hrubo len, bez nejakých detailov, so zaťatými zubami. Tu som si dal námahu akurát s tými dýchacími prístrojmi (S.C.B.A), ktoré majú integrované v sedačkách.
Ten efekt blikania vpredu, vzadu a na boku vozidla vytvára jednoduchý pákový prevod ktorý zapína a vypína 2 PF Switche, na ktoré su napojené patrične PF Ledky. Poháňa to M-Motor - proste nič nové, dávno vymyslené. Takéto riešenie mi inak pride ako totálna nekompaktná chujovina, lebo takýto mechanizmus zaberá dosť miesta a ešte musí pri tom bežat motor. Je mi záhadou ,prečo lego doteraz neprišlo z nejakou modernou náhradou blikajúcich žiaroviek, alebo len nejaký spínač čo by prepínal trvalé svietenie na blikanie.
Riešil som ešte jednu vec - chrómové diely. Asi v polke stavby modelu , ked som vedel približne aké a kolko bude kde dielov, som kukol na Chromebricks ze nakúpim chromové diely, bude to vyzerať oveľa lepšie oproti šedej (Light-Bluish-Gray)...ale hneď mi drbol megakýbel studenej vody do xichtu. Za obyčajný brick alebo tile 1x1 pýtajú cca. 1 euro, tile 2x2 za 1,40euro, čize keď som si to zrátal čo všetko by som potreboval kupit, tak 200-až 300 eur by letelo jak nič...šialené. A to ešte dosť dielov ani neexistuje v chromovej farbe. Vykašlal som sa na to. Normálne som kúpil chromový sprej za pár eur, nastriekal na skúšku niečo, vyzeralo to dobre, tak som strekol aj zvyšok. Je to moje lego, moja vec, tie diely mi ostanú aj v budúcnosti na iné modely a nestálo ma to skoro nič. Rozmýšlal som potom, či streknem aj schodiky pod dverami na tahači, ale to už potom by som musel aj tie zadné ku rebriku a aj na návese do kabiny a celé tie vrchné plate ... a to už sa mi zdalo moc škoda dielov....takže dal som len take najhlavnejsie ako disky kolies, predný-zadný naraznik, lemy blatnikov, madlá, držiaky zrkadiel a podobne...
Všetky fotky sú vo vysokom rozlíšení na
FLICKRi.
Plánujem ešte aj krátke video spraviť, nech je vidieť tie majáky a tak...