Autor Téma: Tatra 813 8x8  (Prečítané 14596 krát)

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #15 : 10. Február 2020, 18:12:00 »
Ďakujem  :), U týchto traktorových kolies je ale problém veľkosť celého modelu, ono to z tých fotiek nieje až tak viditeľné ale tá 813ka už bola naozaj veľmi veľká a možno nie až tak hrôzostrašne ťažká (myslím že okolo 3 až 3,5 Kg, čo sa ešte dá) ale problém je že keby jej chcem spraviť aj nejakú nástavbu (hoci aj len jednoduchú valníkovú korbu ) tak za prvé, mi na to už nevystačia súčiastky a za druhé už bude príliš ťažká a celkovo proste priveľká. Ale áno máš pravdu že to tak vyzerá lepšie.
Áno máš pravdu , aj jz77 ju má v tom že si to zjednodušujem ale , keďže pre mňa je dôležité aby všetko fungovalo, preto všetko motorizujem a robím to tak aby to  to čo najefektívnejšie využívalo chabý výkon PF motorov. A pridávanie diferenciálov a rôznych iných vecí čo zhoršia jazdné vlastnosti je spôsob ako to ja robiť nechcem aj keď by som to možno tak zvládol. Ale uvidím možno niekedy skúsim postaviť tatru aj z diferákmi ale budem si ich musieť doobjednať lebo toho staršieho typu mám len dva kusy :D.
Pozeral som si tvoj podvozok , a je to zaujímavá konštrukcia, a aj keď je to asi jedno keďže to nebude motorizované ale s tým typom riadenia čo tam používaš som sa trápil dlhé roky ale nikdy to dobre nefungovalo, vždy to bolo gumenné a pomalé, ale skúšaj ďalej, hádam sa ti to podarí spraviť dobre, ale za mňa je to slepá ulička. Ale celkovo poviem k tejto problematike len toľko (a to platí aj pre diferáky a posun zavesenia v tatrováckych podvozkoch z lega) čo som už hovoril aj predtým, že aj keď lego má veľký potenciál, tak sa z neho nedá spraviť všetko a treba riešenia prispôsobovať povahe lega samotného, a toto riešenie nie je podla mňa práve ten prípad.
No to máš pravdu ,ale na nemotorizovaný model je tých reduktorov nie len že škoda, ale ako som už hovoril tie reduktory majú docela slušný odpor , a hlavne keď točíš tou stranou na ktorú ide koleso , ak by si ich tam mal takýmto spôsobom 10 tak dosť možne že by sa taký model nedal tlačiť rukou alebo by to išlo veľmi z tuha.
Bodaj by sa to raz niekomu podarilo , vzhľadom na to aké super diely za posledné roky lego vydalo to možno raz možné bude , ale zatiaľ nás limituje dosť vecí , hlavne motory.

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #16 : 11. Február 2020, 09:16:02 »
Pozeral som si tvoj podvozok , a je to zaujímavá konštrukcia, a aj keď je to asi jedno keďže to nebude motorizované ale s tým typom riadenia čo tam používaš som sa trápil dlhé roky ale nikdy to dobre nefungovalo, vždy to bolo gumenné a pomalé, ale skúšaj ďalej, hádam sa ti to podarí spraviť...

Do takého stavu, ako by som chcel, sa mi to nepodarí spraviť, to viem od začiatku. Tie foto niesu aktuálne dlho. Riadenie mám cez motor, každú polonápravu som ešte vyztužil linkom 1x9 aby to nelietalo (akurát to že to tam tatra nemá, takže realizmu som nepomohol :)) ) - dosť sa to zlepšilo, zatáča to už presnejšie. Ale ako vravíš, bude to absolútne jedno na statický model. Ten najväčší PÁN GUMÁK sa ešte len ukáže, ked na to príde kabina + nadstavba s klasického lega ;D to už teraz sa smejem  :))

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #17 : 11. Február 2020, 09:30:30 »
Tak mohol by si dať nejaké aktuálne fotky, mňa problematika tatrováckych podvozkov veľmi zaujíma , nie som si totižto úplne istý čo myslíš tým vystužením, a prenos sily z motora na riadenie máš riešené cez linear actuator ?.  A inak aký presne typ tatry to bude ?, lebo z toho že to má byť 10x10 usudzujem že to asi bude 815 ternno1 , ale tie majú riadenú len jednu zadnú nápravu (ale to si nie som na 100 percent istý či neexistuje verzia a z dvomi riadenými zadnými nápravami ) a potom keď tak rada 815-7, a v tom prípade že to má byť 815-7čka tak potom tá už používa imú konštrukciu riadenia .

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #18 : 11. Február 2020, 10:36:06 »
Sedmička.
Hej, na riadenie sú 4 aktuatory,
To ja viem, že tak majú riadenie. To mi nevadí že to nebude podľa toho. V začiatkoch som to tak skúšal, nevychádzalo mi to priestorovo, moc komplikované, tie tiahlá sú len 2 druhy v legu...proste už si moc nespomínam, ale mal som z toho ešte horší pocit, ako z toho, čo tam mám teraz. (a gumové by to bolo aj tak) Ten podvozok mi leži už skoro druhý rok v kúte, a len občas som sa k nemu vrátil, ked ma niečo napadlo ako vylepšiť, a prerábať to neustále od základu, to sa mi nechce, robím na iných modeloch.

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #19 : 11. Február 2020, 10:57:42 »
Dva pre prednú dvojicu náprav a dva pre zadnú?, ale inak celkovo zaujímavé riešenie že máš riadenie cez motor na modeli ktorý inak motory na pohon nemá.
Zaujímavé , mne príde priestorovo náročnejšie to riešenie čo tam máš teraz, ale tak uvidíš , keď hovoríš že ten podvozok vymýšľaš už tak dlho možno prídeš aj na nejaké ďalšie riešenie pokiaľ toto riadenie nebude fungovať. Ono niekedy nie je na škodu začať od základu na novo , ani mne sa do toho nikdy nechce a často sa mi stane že niečo nedokončím a nakoniec stavám niečo iné , napríklad táto moja posledná Tatra 813 mal byť pôvodne tatra 815-7 8x8 vo verzii valník z rukou (na youtube sú viedá o takých verziách pre hasičov a políciu v česku) ale zastvavil som v slepej uličke na dizajne kabíny a po týždni trápenia som to vzdal, a nakoniec s toho je, moja najlepšia tatra , aj keď to bude zrejme tými, u mňa v tatre prvý krát použitými, planétovými redukciami ktoré mi dovolili ešte viac zjednodušiť konštrukciu (keďže majú prevod až 5,4:1 tak som už nemusel použiť žiadne iné prevody a všetko ostatné, centrálna hriadeľ, poloosy, majú prevod 1:1 voči motorom ). Šak inak možno dám do tej tvojej diskusie o podvozkoch nejaký príspevok k jej konštrukcii , keď ju budem rozoberať pofotím riadenie aj pohon.
« Posledná zmena: 11. Február 2020, 11:00:33 od Tatrovak »

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #20 : 11. Február 2020, 11:47:04 »
Dva pre prednú dvojicu náprav a dva pre zadnú?, ale inak celkovo zaujímavé riešenie že máš riadenie cez motor na modeli ktorý inak motory na pohon nemá.

Áno, presne tak sú rozložené tie aktuatory.
Je to neštandardné, no bez motoru by som točil rukou 5 minút na jednu stranu a 5 na druhú :))

Šak inak možno dám do tej tvojej diskusie o podvozkoch nejaký príspevok k jej konštrukcii , keď ju budem rozoberať pofotím riadenie aj pohon.

Kludne daj, veď na to som vytvoril tú tému.

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #21 : 11. Február 2020, 12:17:41 »
To ma tiež napadlo, a ako si vyriešil ovládanie toho motora ,PF switchom?
Dobrý nápad založiť takú tému, len škoda že tam viac ľudí neposlalo svoje nápady , asi tu až tak moc technicárov nebude, alebo sa nechcú deliť o svoje know-how :D

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #22 : 12. Február 2020, 09:00:19 »
Áno, PF switch-om to ovládam.
A na skúšku tam mám v prevode to prešmykovacie ozub. koleso kôli koncovým polohám. Pri holom podvozku to funguje, ale pri plnej váhe už tuším, že to bude prešmykovať/vynechávať. Dám to natvrdo, potom len treba včas vypnúť.

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #23 : 12. Február 2020, 09:43:51 »
To prešmykovanie koliesko má príliš nízky prah prešmyknutia, skús tam radšej vymyslieť automatické vypnutie toho switchu v koncových polohách, pokiaľ sa ti ho podarí umiestniť niekde blízko toho vahadla riadenia do ktorého tlačia aktuátory a vymyslíš tam vhodné prepákovanie ktoré bude napojené na ten switch tak sa bude vypínať sám v koncových polohách , ako príklad takého mechnizmu prikladám video. Podľa mňa je to veľmi elegantné riešenie ktoré by sa dalo aplikovať na ten typ riadenia.


« Posledná zmena: 12. Február 2020, 10:21:21 od Administrator »

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #24 : 12. Február 2020, 17:10:40 »
Takže, ďalšia, a už asi aj posledná aktualizácia na tejto Tatre. Moju inšpiráciu sem dávam na prvom obrázku. Zmeny boli väčšie ako som pôvodne plánoval (skrátenie kabíny ) ale nevedel som vymyslieť žiadnu zaujímavú nástavbu na verziu z dlhou kabínou. Bohužiaľ som musel odstrániť aj radlicu, pretože som nevedel vymyslieť vhodnejšie umiestnenie kompresora ako to riešenie ktoré je na fotkách (pod nohami spolujazdca je vidieť motor ktorý ho poháňa ), a interiér kabíny som musel sprzniť prijímačmi keďže priamo za kabínou už zostať nemohli. Ruka je prevzatá zo mojej Tatry 148, jej ovládanie som musel bohužiaľ rozptýliť na obidve strany základu ruky. Ovládanie kompresora je cez diaľkové čo tiež nie je dobré riešenie ale keďže ide o môj celkovo prvý pokus dať ruku na Tatru 813 , a celkovo na niečo s tak krátkymi rázvormi (doteraz som robil nástavby z rukami len tak ako je to napríklad na mojej Tatre 148 a tam je vďaka dlhému rázvoru oveľa viac miesta na takéto srandy) tak som to jednoducho lepšie nevedel vymyslieť.

Odhlásený Paliason

  • Príspevkov: 1307
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #25 : 13. Február 2020, 13:01:31 »
Keď som zbadal radlicu a potom upravenú - zkrátenú kabinu, tak som si hneď pomyslel, že robíš s pontónovým mostom. Jáaj, škoda, to by bola paráda.
Ale aj táto je pekná.  :)  (y)

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #26 : 13. Február 2020, 20:13:07 »
PMS ma tiež napadlo ale nemal by som už dosť súčiastok na pontón a bez neho by to nebolo ono :(.

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #27 : 16. Marec 2020, 09:29:12 »
Tak, dávam sem svoj ďalší pokus (bohužiaľ zas nedokončený) o Tatru 813, tentokrát to mala byť verzia z krátkou kabínou a ako nisič ISO 1C kontajneru zo súpravy PMP-79. Vzhľadom na to že sa v poslednej dobe snažím svoje tatrovky trochu zmenšiť aby boli ľahšie a lepšie fungovali tak som túto myšlienku preniesol aj do 813ky , nakoniec som ju nedokončil pretože mi akurát dorazili nové pneu. prepínače a ja som neodolal pokušeniu ísť pracovať na novšej verzii 148čky z rukou. V podstate asi najväčší problém bolo umiestnenie batteryboxov kedže tam kde nakoniec boli dosť trčali, a za kabínu so ich nechcel dávať kvôli tom u že to bolo bez tak už dosť ťažké na predok a batteryboxy by to ešte zhoršili. V blízkej budúcnosti by som si chcel zohnať tie pneumatiky ktoré som posielal ako odpoveď na tie čo dal Paliason do diskusie o podvozkoch, myslím že na takéto niečo by sa docela hodili a potom sa ešte k tejto 813ke vrátim.
« Posledná zmena: 16. Marec 2020, 09:31:40 od Tatrovak »

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #28 : 08. Apríl 2020, 07:37:36 »
Tatra 813 8x8 KOLOS + 57mm PLK čs.

Základ tejto 813ky vychádza z predošlej verzie z krátkou kabínou, akurát teda sa mi podarilo oveľa lepšie umiestniť batteryboxy. Pohon: 4 PF L motory, riadenie: PF servo, radlica: PF M motor. PF ledky som už bohužiaľ nepoužil pretože momentálne mám len jedny funkčné a to sa mi  tam ani neoplatí dávať.
Ako je spomenuté vyššie, kanón je inšpirovaný československým protilietadlovým kanónom (PLK) 57mm PLK čs. Kto by nevedel o čo ide, bol zavedený v roku 1952 v počte približne 209 kusov a zanedlho nahradený sovietskym S60 , dosť ľudí si tieto zbrane pletie keďže sa na seba podobajú. Bola to jedna zo zbraní pre ktoré bol pôvodne vyvinutý ako ťahač projekt KOLOS (neskôr Tatra 813).
Podvozok aj lafeta sú ovládané manuálne, podvozok je odpružený torznými tyčami a zmenou predpätia torzných tyčí je možné spustiť podvozok k zemi čím sa vlastne, spolu z vysunutím postranných podpier uvádza kanón do bojovej polohy, po vzore predlohy. Ťažné zariadenie je možné umiestniť na prednú aj zadnú časť podvozku. Na lafete je manuálne nastaviteľný odmer a námer kanónu.

Prikladám malú demonštráciu jazdných vlastností mojej 813ky.

« Posledná zmena: 08. Apríl 2020, 07:40:14 od Tatrovak »

Odhlásený Tatrovak

  • Príspevkov: 245
Re: Tatra 813 8x8
« Odpoveď #29 : 08. Apríl 2020, 07:41:17 »
Ďalšie fotky.