Bola tu diskusia o tom, kto cez co presiel, cez ake pocitace, hry...
Za mladi som sa o pocitace velmi zaujimal a vdaka otcovi ktory pracoval vo vede, som sa uz ako male dieta (niekedy na prelome 70. - 80. rokov) dostal k prvemu pocitacu u neho v praci. Bol to laboratorny pocitac spolocnosti
Perkin-Elmer. Pamatam sa, ze ked sme prisli domov, tak som si ho postavil z LEGA!
Ale prvy osobny pocitac ku ktoremu som sa dostal (tiez vdaka otcovej praci) bol
Sinclair ZX81 zaciatkom 80. rokov. Tu niekde zacina aj moja prva zabava/praca s pocitacmi. Mal len ciernobiely vystup a grafika bola na urovni stvorcekov.
Potom priniesol gumaka
Sinclair ZX Spectrum - ten uz mal farebny vystup. No a potom uz otec nechal babke kupit v Rakusku nas prvy sukromny pocitac
Sinclair ZX Spectrum+, ktory mam dodnes v zachovalom stave aj s originalnymi 2 kazetami (manual a hra) odlozeny!
Na nom som stravil pocas strednej skoly najviac casu. Samozrejme hrami, ale zacalo ma bavit aj programovanie. Vtedy som si myslel, ze budem programator.
Podarilo sa mi napisat programy v BASICu, ale aj Assembleri tak, ze som zaplnil celu pamat pocitaca. Ta samozrejme nebola velka, ale na prve programatorske kroky to nebolo zle!
Mojim vrcholom bol graficky program, ktory zo Skody Favorit animaciami spravil rozne ine verzie (kombi, sedan, kabrio,...) a stlacenim klavesy aj zatrubil.
K tomuto sa viaze aj jedna zaujimavost. Tento program som spravil v case premiery automobilu Skoda Favorit. Ten bol v tom case znamy iba v jednej karosarskej verzii - 5-dverovy hatchback. Zaujimava vsak bola moja verzia sedan. Podarilo sa mi celkom slusne zapracovat stupnovitu zadnu cast (po vzore Renaultu 9) do karoserie. Tymto svojim vytvorom som bol natolko spokojny, ze som sa rozhodol pochvalit sa aj samotnej automobilke AZNP Mlada Bolehlav, a tak som im obrazok verzie sedan zaslal. O par rokov neskor Skoda skutocne
prototyp verzie sedan predstavila. A bol som velmi prekvapeny ked som ju zbadal v casopise, pretoze bola doslova totozna s mojou predlohou. Automobilka mi nikdy na moj list neodpovedala a samozrejme si ani nepripisujem zasluhy na tomto prototype (koniec koncov bol asi aj skor hotovy ako moj, len neprezentovany) a je mozne, ze skor som sa ja trafil do ich planov.
Ale je to zaujimave...
Toto bolo ale zaroven aj maximum, co som ako programator dosiahol.
A zacal som si cim dalej tym viac uvedomovat, ze viac ako tvorit nieco abstraktne ma bavi vyuzivat uz hotove programy. A tak sa z nadejneho programatora stal beznadejny
BFU.
Najviac ma vzdy oslovovala 3D grafika, ale to uz je na dalsiu temu. Na gymnaziu sme uz mali predmet Vypoctova technika a nasa skola disponovala pocitacmi PP-01.
Kedze som bol jeden z 3 v triede, kto mal doma pocitac (este tam bol 1 Sinclairista a 1 Atarista), tak som patril k tym najlepsim v triede. Vacsinu casu nas ale ucili vyvojove diagramy a zaklady BASICu. Hlavne tie vyvojaky ma nebavili, hotove som to mal vzdy do minuty a potom som sa nudil. Len podotykam, ze internet u nas este nebol.
Po strednej som siel pracovat na Ekonomicku Univerzitu, na Ustav Vypoctovej Techniky. Mali sme na starosti pocitacove ucebne, vratane vyucby a vsetkeho s tym suvisiaceho. Pri mojom nastupe sme v ucebniach mali pocitace PP-06, co bol vrchol a zaroven labutia piesen ceskoslovenskej pocitacovej ery (aspon myslim).
UVT EU patrilo k najmodernejsim skolskym pracoviskam v celom Ceskoslovensku, a tak sme velmi rychlo dostali do ucebni vybavenie v podobe PC triedy IBM s procesormi Intel 80286, takt 16MHz. Tie boli po roku vymenene za PC s procesormi Intel 80386 s taktom 16MHZ (32MHz Turbo). V tom case nam uz v kancelarii robil server PC s procesorom Intel 80486 DX2 s taktom 66MHz - co bolo na svoju dobu velmi slusne vybavenie! Neskor sme ako jedni z prvych v republike dostali servery s procesormi Intel 80486 DX4 s taktom 100MHz. Tu su ukazky nasej kancelarie a ucebni.
Samozrejme hranie hier sme mali zakazane, no ale odolajte hraniu na takychto masinach, ked zvysok republiky fical na PP-06kach, ci PMDckach (obrazne povedane).
A tak som sa dostal aj k prvym skutocnym hram na PC. Preslo mi ich rukami strasne vela, neda sa vymenovat ich. Indiana Jones a tajomstvo Atlantidy (dodnes pripraveny, ale nenatoceny diel), Golden Axe, Another World, Prince of Persia, Lemmings, Wolfenstein, atd. Najviac na mna ale zaposobili letecke a automobilove simulatory! Hlavne leteckym som venoval najviac casu. Ci uz to bol
Chuck Yeager Flight Simulator,
A-10 Tank Killer,
F29 Retaliator, alebo na svoju dobu graficky velmi vymakany
Commanche. Najviac casu som ale venoval simulatorom od firmy MicroProse. Presiel som F14kou, F15kou, ale najviac ma dostala
F117 A - Stealth Fighter 2. Tento simulator bol velmi zaujimavy z viacerych hladisk. Aj ked slo este sice o vektorovu grafiku (co ine cakat v 1991?), ale animacie uz boli celkom plynule. Avsak tento simulator cloveka co to naucil aj o skutocnej taktike a vyzbroji. Pred kazdou misiou bol brifing, kde boli stanovene ulohy. A podla toho sa trebalo pripravit na let. Cize zvolit trasu a spravne zbrane (fungovali tam realne rakety na ciele vzduch-vzduch, vzduch-zem - a na konkretne ciele (Amraam, Sidewinder, Maverick, Harpoon)). Lietadlo disponovalo taktiez realnymi protiopatreniami (CHAFF - falosna kovova silueta vystrelena za lietadlo, FLARE - falosny tepelny ciel vystreleny za lietadlo, DECOVERING - zneviditelnenie (opravte ma experti ak sa mylim - 30 rokov som sa tym nezaoberal
), ktore sa vyuzivali v pripade protiutoku raketami zo zeme, ci zo vzduchu. Velmi dolezita bola strategia, cize v akom poradi sa budu plnit ulohy (nie vzdy slo o likvidaciu - bolo treba napr. aj nafotit ciele) a kadial sa poleti, pretoze lietadlo malo urcite mnozstvo paliva. Trebalo taktiez pocitat s tym, ze pri beznom lete vas zachytil radar a ten vyslal signal najblizsej vojenskej zakladni, alebo letisku. Odtial po vas mohli zahajit palbu raketami zem-vzduch, alebo po vas vystartovali lietadla. Znova slo o realne stroje (zvacsa sovietskej vyroby) s realnymi zbranami. Takze aj ked bola uloha nafotit niekde objekt, mohlo sa stat ze ste museli cestou absolvovat aj vzdusne suboje a popritom sa vyhybat/branit protiopatreniami raketam smerujucim k vam. Velmi realisticke! No ale zaujimave bolo aj to, ze tato hra ako vtedy jedna z mala prezradzovala skutocne letecke zakladne! A tak ste mohli napr. dostat ulohu zlikvidovat radar v Komarne, ci pri Kezmarku (kde sa skutocne radarovne zakladne nachadzali). Pamatam si, ze velmi narocnou ulohou bolo dostat sa k ponorkovej zakladni v Klaipede. Tam po vas sla Varsavska zmluva ako po udenom!
Tazkym cielom bola aj Lybia. A matne sa mi mari, ze tam uz bol reflektovany aj konflikt na Balkane, ale to som si nie isty. Co chcem ale povedat je, ze tejto hre som vtedy natolko prepadol, ze som ju (vraj) ako jediny v Ceskoslovensku dohral do konca.
Povedali by ste, ze simulator moze mat KONIEC? Ani ja nie.
V tejto hre sa plnenim misii dosahovali vojenske hodnosti. Drviva vacsina to niekde v polovici zabalila, ale ja som siel dalej. Az nastal ten okamih, ktory som necakal.
Misia sa skoncila a miesto obligadnych pochval a vyznamenani bol zrazu iny koniec. Oznamili mi, ze som dosiahol hodnost brigadneho generala a odchadzam do vysluzby. Na obrazovke sa zjavil zapad slnka a odlieltajuca F117. Bol o mne vtedy dokonca clanok v jednom z hernych casopisov (ja si ho nemapatam, ale Paliason mi spominal ktory to mohol byt), ze som ako prvy dohral do konca F117.
Po skonceni prace (a hrania) na EU som nastupil na vysku a na pocitaci som sa hraval coraz menej. Boli to zvacsa rally simulatory (Collin McRae WRC som tiez tusim dohral do konca, ale tak to asi viaceri) a potom take tie veci ako SimCity, Transport Tycoon, Trainz a hlavne MS Flight Simulator. Aj toto postupne opadlo a dnes uz prakticky nic nehram. Teda - jednym simulatorom sa ako byvaly spickovy pocitacovy pilot bavim stale - Google Earth Letecky Simulator!
No schvalne - kolki z vas vedia pristat?
Ha - vacsina mozno ani nevie, ze tam nejaky simulator je, co?
Takze tolko mojich 5 centov k vasej teme hier. Dnes uz sa na vas nechytam, mate brutalny prehlad a ste asi aj skveli hraci. Ale aspon uz viete ze je tu pamatnik, ktory vo svojej dobe patril k hracskym esam!