TatraLUG

LEGO => Vlastné výtvory (MOC) => Naše vlastné výtvory => Tému otvoril: Tatrovak 03. Február 2020, 15:46:59

Nadpis: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 03. Február 2020, 15:46:59
Tu je môj další výtvor. Ide o špeciálny kolesový nosič nástavieb MAZ 543M. Po po vzore predlohy sú všeky poloosy nezávisle odpružené, redukované planétovými redukciami kolies, konfigurácia náhonu je 8x8 , pohon zabezpečuje 6 PF L motorov , každá náprava má diferenciál , medzinápravové diferenciály som nepoužil. ridenie zabezpečuje PF servomotor cez hrebene .
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: KLF 03. Február 2020, 16:20:33
Si zlu strategiu zvolil - najprv si mal ukazat toto, by sme sa tu vyhukali, a potom by si vysiel s Tatrou z ktorej by sme padli na rit! :D
Ale fajn - toto sa mi uz tak nepaci ako T148, ale zasa ja obdivujem kazdeho, kto vie stavat z tych Technic dielov. (y)
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 03. Február 2020, 16:27:53
Ďakujem, ja som hlavne rád že sa môžem s niekým podeliť o svoj koníček , lego skladám skoro celý život a túto stránku som objavil až teraz :D, ale chápem že sa ti tatra páčila viac ono už Tatra 148 sama o sebe je krajšia ako MAZ 543. A asi robí svoje aj to že tento môj MAZ je len podvozok bez nadstavby.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Paliason 04. Február 2020, 09:21:14
Tatrovak  (y) (y)

Tu nieje o čom. Kto sa tomu rozumie, tak hneď vidí prvotriedne spracovaný model. Žiadny prepad kvality tu absolútne nevidím.

Že to nemá nadstavbu, je jediná škoda. Keby si tomu dal nejakú zaújimavú, kludne aj vojenskú, alebo nejaký vyproštovací žeriav, tak tá Tatra 148 by sa na to nechytala. :D

Proste perfektné máš obidva trucky - Tatru aj Maz. Vyhráva Tatra, lebo nieje holá. V súboji čisto podvozkov, by to u mňa vyhral tento Maz, mi príde zaujímavší.

A na pohľad výborné podvozky robíš. Žiadne strakule farebné, Všetko v prevahe čiernej, môj vkus.

Mimochodom, ja som 5 rokov dozadu robil MAZ 537-čku, a zrovna s lesným nakladačom. Také kombo tvojich dvoch prvých príspevkov :).
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 04. Február 2020, 12:04:42
Ďakujem za pochvalu :), chcel som pôvodne robiť na tento maz aj nadstavbu , nejakú skriňovú , napríklad MOBD alebo rádiolokátor 5N63 ale pravdu povediac nemal som už dosť súčiastok a asi by to aj dosť vážilo  :D. Lenže u mňa je zas problém že skoro všetko stavám vždy len čierne  :D. Áno pozeral som si tvoj MAZ , parádny stroj , dizajn kabíny sa ti naozaj vydaril a hlavne ja najradšej zo všetkého staviam nástavby typu ruka+ valník/oplen takže aj tvoj MAZ má naozaj zaujal .
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Paliason 05. Február 2020, 09:27:02
Hej, s rádiolokátorom by bol perfekt. Ale to už teraz nič, keď to más dávno rozobraté :))

Váhu by to nabralo, ale zadným štyrom kolesám by si pridal další tlmič a hotovo.
Na moj Maz ked naložím do plna fúru dreva, tak to je niekolko kíl váhy - klesne k zemi ale vydrží to. Len moj nieje RC, ja mám ručno-tlaćný pohon :D
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 05. Február 2020, 09:40:49
To nevadí , nebol to prvý a určite nie ani posledný MAZ čo som postavil , celkovo sa rád vracia k veciam čo som už raz postavil a staviam ich znova a lepšie  :D Tak nebol by sni tsk problém z nosnosťou náprav ale výkon motorov by už nestačil na nejakú trvdšiu jazdu cez prekážky .
Tu sú napríklad moje predošlé verzie MAZU 543M:
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 05. Február 2020, 09:47:43
Medzi prvou a druhou dvojicou fotiek je rozdiel zhruba asi tak pol roka , na tej poslednej fotke je vidieť pneu kompresor z autoswitchom , a tie tri spínače vzadu bol môj menší experiment kedy som sa snžil napájanie šiestich L motorv vyriešiť namiesto použitia troch recieverov použiť tri spínače(každý z batteryboxu napájal jednu dvojicu motorov )ovládané servomotorom ktorý je vidieť viac vzadu na ľavo. fungovalo to docela dobre ale potom sa mi pokazil jeden z tých spínačov keďže už mal svoje roky a nový som si zatial nezohnal takže už som to odvtedz takto neskúšal.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Paliason 05. Február 2020, 16:42:57
Perfekt.
Sú tam badatelné rozdiely a vylepšenia či už na podvozku alebo kabine, postupom času. Aj na traktorkách to dobre vyzeralo.
Najkritickejšie boli určite tie poloosy na prvej verzii, kde koleso bolo nasadené len na tú osku. To poznám, podobne som to mal aj ja na mojej prvej verzii podvozku MAZu.

[attach=1]

A bolo to na chuja, strašne gumenné, úplne nevhodné na velké kolesá... Ja som ho ale nerozobral a ako plynuli roky, tak v legu začali vyrábať vhodné kolesové náboje s troj-pinmy, potom dhlšie pneu-piesty, nové pneumatiky-traktorky... A všetky tieto veci som tam následne poprerábal.

To s tým ovládaním troma spínačmi je chytrý nápad. (y)
A ten kompresor tam bol vlastne načo?
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 05. Február 2020, 18:44:15
Hej no kolesové náboje boli vždy aj pre mňa zásadný problém, u tatroviek a áut z pevnými nápravami (napríklad Gaz 66 som viac krát skladal) som dlhé roky používal portálové wheel huby y unimogu a asi tak pred rokom som si doobjednal wheel huby z Xerionu ale tie som dokázal využiť len u menších model ako napríklad tá 148čka čo som sem ako prvú zavesil. Ale som toho názoru že väčšie modely (ako napríklad tento MAZ) musia mať kolesové redukcie na to aby správne fungovali.
Ono v podstate aby som bol presný , ja som ten nápad zo spínačmi zrealizoval kvôli lepšej synchronizácii motorov kedže IR ovládanie PF komponentov má naozaj mizerný dosah tak sa deje to, že pri takomto modeli, ktorý má 6 alebo aj viac motorov, pri jazde často rôzne dvojice motorov (v dôsledku zlého signálu z ovládača) vypadávajú, a tie spínače ten problém riešili ale na druhú stranu PF servo , tri spínače, a súčiastky potrebné na uchytenie a sprevodovanie (keďže servo sa otáča o 45° do každej strany a spínače len približne o 15° treba tam vložiť prevod 3:1) v konečnom dôsledku viac váži a hlavne zaberie viac miesta ako 3 alebo 4 IR recievre , a vlastne tak či tak tam minimálne jeden mať musíš :D. No a ten kompresor tam bol na že pri tej prvej verzii MAZU som čiastočne nástavbu mal spravenú , a konkrétne ten kompresor ovládal podpery umiestnené medzi 1. a 2. nápravou a 3. a 4. nápravou, keďže som tam chcel spraviť už spomínaný rádiolokátor 5N63 ale narazil som na nedostatok súčiastok :D a ani to čo som postavil som bohužial neodfotil :(.
Tu ešte prikladám 5N63 aby bolo jasné o čo ide.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 12. Jún 2021, 14:00:52
Po dlhšej dobe sem pridávam aktualizáciu môjho MAZu, asi najhlavnejšou zmenou oproti predošlým verziám je celkové zmenšenie. Kôli zmenšeniu šírky aj dĺžky som bohužiaľ nemohol použiť diferenciály, pohon zaobstaráva 6 PF L motorov ktoré cez PF spínače riadi PF M motor, riadenie tiež zaobstaráva PF M motor.
MAZ som síce zatiaľ nerozobral ale vyzerá to tak že zas skončí bez nástavby keďže neviem vymyslieť nič čo by sa mi dalo realizovať, všetky nadstavby ktoré pripadali do úvahy sú proste strašne obrovské a ťažké, a keď si odmyslím to že veľká a ťažká nadstavba by preťažila podvozok a zabila jeho jazdné vlastnosti, tak v podstate aj tak nemám stále dosť súčiastok na to aby som dokázal tú nadstavbu postaviť v takej kvalite ako samotný podvozok.

http://www.youtube.com/watch?v=VgQqG3YAWZk

http://www.youtube.com/watch?v=LDY24yTyU3Y
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: KLF 12. Jún 2021, 21:45:11
No na stole cez tie gumy Ti to jazdi skvele. Este bych si pozrel ako to zataca, pripadne jazdi vonku v "terene".
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 14. Február 2022, 13:42:23
Pridávam ďalšiu aktualizáciu môjho MAZu 543M, v rámci investícií do súčiastok sa mi podarilo zohnať kolesá zo setu 42129 z ktorých sa dosť vytešujem keďže hneď ako ten set vyšiel mi bolo jasné že sú perfektné na môj MAZ, ďalej som sa snažil zapracovať na kabíne, mimo farby sa zmenil aj dizajn, mrzia len tie dve čierne súčiastky, tie som nemal v DBG farbe. Čo sa týka podvozku tak konečne sa mi podarilo spraviť nápravy z diferenciálmi a zároveň dosť úzkymi na to aby šírka celého modelu bola 21dier, tak ako u tej predošlej verzie aj tu pohon zaobstaráva 6 PF L motorov ktoré sú ovládané PF switchmi a tie zas ovláda jeden PF M motor, riadenie ovláda po novom 1 PF servo. Nástavbu sa mi bohužiaľ zas nepodarilo zrealizovať, súčiatky by som už v podstate aj mal, ale samotný podvozok som skladal 3 týždne a to je na mňa proste príliš dlho, ono to s tých fotiek neni vidieť ale bolo pekelne ťažké všetky káble do toho podvozku natrepať tak aby to všetko sedelo a fungovalo, a na nástavbu mi už akosi neostalo nadšenie.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Samolot 15. Február 2022, 13:27:13
Kabína vyšla veľmi pekne. Páči sa mi aj čistota dizajnu podvozku. Veľmi jednoduchý a efektívny pohonný systém. Bravo A tak zo zvedavosti, ak poznáte tento nástroj na vkladanie fotografií od Sariel.

http://www.bs.sariel.pl/

http://thumbs.sariel.pl/
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 15. Február 2022, 16:19:41
Ďakujem za pochvalu, ja sa už dlhodobo snažím pohonné systémy robiť čo najjednoduchšie, dospel som k názoru že prevodovky a podobné veci len zbytočne zvyšujú odpor a stráca sa v nich výkon motorov, ale možno je to tým že ich proste neviem skladať a raz keď sa to naučím tak zmením názor, kto vie :D
A ďakujem aj za radu ohladne fotiek, nástroje vyskúšam.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Praetor 15. Február 2022, 17:54:19
Mne sa tiež páči taká tá čistota a jednoduchosť na prvý pohľad a pritom maximalna funkčnosť...
A keď píšeš koľko to trvá tak obdivujem trpezlivosť...  (y)
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 16. Február 2022, 15:10:02
Tak zas na jednu stranu podľa toho čo som vysledoval tak niektorý ľudia stavajú svoje výtvory celé mesiace, niektorý až roky, a z toho hľadiska sú tri týždne neni zas až tak moc, a halvne to neboli ani zdaleka tri týždne čistého času, keby to mám počítať na čistý čas tak som bol pri tom tak max dve - tri hodiny denne.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 21. September 2022, 12:51:10
Konečne po sto rokoch a po veľa pokusoch sa mi konečne postaviť MAZ 543M aj s nástavbou, konkrétne sa jedná o A222 Bereg CVS, teda centrálne veliteľské stanovisko pobrežného delostreleckého systému Bereg, Neviem či má cenu rozpisovať sa tu o systéme Bereg, koho by to zaujímalo dávam sem odkaz:

https://www.valka.cz/SOV-A-222-Bereg-samohybny-pobrezni-delostrelecky-komplex-t26955 (https://www.valka.cz/SOV-A-222-Bereg-samohybny-pobrezni-delostrelecky-komplex-t26955)

Bohužiaľ ale aj tak to ešte nie ani zďaleka to pravé orechové, nástavbu sa mi nepodarilo dokončiť, nemá nič v interiéri a ani detaily sú neni dotiahnuté dokonca, tento krát mi však nechýbala vôľa ale súčiastky tie som vyčerpal na doraz, ale nevadí aj toto je krok dopredu, časom, keď zas budem môcť niečo zainvestovať do nových dielov sa mi snáď podarí aj nástavbu dokončiť a hlavne ju celú postaviť v DBG farbe tak ako ako kabínu podvozku, každopádne čo sa týka funkcií tak nástavba je napájaná z jedného buwizzov na podvozku, ale ovládaná je cez dva PF recievre (ostal mi už len jeden voľný port, preto som to rieši takto kombinovane), jeden PF XL motor poháňa dvojbubnový navijak ktorý zdvíha platformu s rádiolokátorom, v platforme je PF M motor ktorý otáča parabolou, ďalej jeden PF M motor cez hrebeň otvára strechu nad šachtou s rádiolokátorom, a ešte jeden PF M motor, ktorý je umiestnený vzadu v zádverí (kvôli aspoň trochu lepšiemu rozloženiu hmotnosti) ovláda pneumaticky cez autoswitch žalúzie na bokoch nástavby.

Na podvozku ja asi najväčšia zmena použitie Buwizzov, ktoré tu pri stavbe MAZu pomohli tak ako nikde inde, práve MAZ bol jeden z hlavných dôvodov prečo som si tie buwizzy kúpil, dôdod to má taký že pri predošlom usporiadaní, kedy som musel ťahať káble od šistich motorov dopredu do priestoru kde boli PF recievre(neskôr PF switche)a ďalšie tri napájacie káble ktoré zas išli naspať k dozadu k batteryboxom, nastávala situácia že v priestore prvej a druhej nápravy (ktorý je už bez tak vyplnený mechanizmom riadenia) muselo ísť 9 káblov, a keďže som nechcel aby tie káble išli ponad konštrukciu a celé to tam špatili, ukladal som tie káble dovnútra do konštrukcie podvozku, čo bolo nesmierne náročné a zdĺhavé, skrátka Buwizzi mi to nesmierne uľahčili, a umožnili aj aby som do priestoru pod kapotou vedľa kabíny mohol umiestniť pneumatický pohon podpier.

Čoskoro pridám aj video kde síce bohužiaľ nie je vidieť jazdné vlastnosti (ktoré na moje počudovanie neboli zas až tak zlé keď uvážim že celý model mal, na moje pomery naozaj extrémnych 6 kíl)ale len prácu nástavby, tá je už mimochodom rozobraná ale podvozok je pokope len teraz prerábam kabínu a motorový priestor aby lepšie zodpovedali predlohe, a chystám sa, ak sa mi to podarí ešte postaviť ďalšiu nástavbu.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 28. September 2022, 20:33:10
Sľúbené video:

http://www.youtube.com/watch?v=WH7cVHy8BMg
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Paliason 03. Október 2022, 09:19:28
Génius! Namakané! Aj ten výsuvný radar, dobre vymyslený. Podvozok uhladený úplne bez rušivých elementov, fantázia. (y)

Ja som mal kedysi v detstve desiatky časopisov ATM, prevážne z prvej polky 90-tich rokov, celé ročníky (otec kupoval) Som to mal všetko prelistované 10-rázi, a bral z nich inšpiráciu na svoje stavby, aj tieto MAZi všeliaké tam boli, proste všeličo. (ale robil som z českej Chevy, aspoň to bolo velké )
Vidím to úplne, jak keby tvoje modely sú upgradnutá verzia mojich z detstva ;D  (y)

Počuj, ten radar cez tie navijaky, ked chceš zasunúť, tak ono to ide dole už samé vlastnou váhou, že?

A vtipná vsuvka vo videu pobavila: ktosi ti tam vnútri klopal na dekel...  :)) :))
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 05. Október 2022, 13:07:52
Paliason, ďakujem ti za pochvalu, naozaj si to vážim.
S podvozkom ako takým som už viac menej spokojný, fungoval už aj s PF systémom, a teraz s buwizzmy je to čistá paráda, len s tým dizajnom kabíny sa stále neviem stotožniť, stále keď sa na na ten podvozok pozerám z ľavej strany tak mi tam niečo nesedí, zatiaľ sa som celú tú motorovú časť s kabínou (v DBG farbe) predĺžil o jednu dieru smerom dopredu, ale stále to nie je ono takže znova sa ju chystám prerábať, keď tak sem potom hodím výsledok, a snáď, ak mi vydrží nadšenie, tak postavím aj tú ďalšiu nástavbu.

Nepoznám taký časopis, to je niečo o vojenskej technike ?

To vysúvanie radaru malo byť pôvodne dvojstupňové a cez hrebeňové ozubenie, ale nakoniec som to vzdal a spravil takto primitívne cez navijak, a zo začiatku som mal trochu problém s tým že cestou dolu sa ten radar zasekával ale stačilo len vodiace plochy v ktorý sa tá platforma pohybovala spraviť hladké bez prechodov a potom už to fungovalo.

No keďže nepoužívam preklzové spojky tak mi to tam potom občas zarachoce :D
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Paliason 06. Október 2022, 12:28:12
Na dizajne kabiny neviem presne určiť, čo ti tam nesedí, lebo si nedal priamy pohlad zľava. Z tých izometrických záberov vyzerá dosť dobre. Neviem, možno akurát v skosení blatníka je mierna odchylka, kde ten uhol by mal byť asi 45° a u tvojho to vyzerá menej, asi 30°/35°.

Hej, československý časák o vojenskej technike. A pár čisel som mal aj ATOM, to bol jeho predchodca. Na nete som našiel nejaké fotky, zrovna z toho obdobia čo som presne mal, tak na ukážku dávam. Nejaký ich ucelený archív som nikde nenašiel, len také po častiach, menilo to viacero vydavateľov za tie roky. Nejak po roku 2000 som to už potom ale nesledoval.

[attach=1]  [attach=2]  [attach=3]

Navijak cez lanko nevadi, že primitívne, hlavne že funguje. Hej, to zasekávanie som presne mal na mysli. Robil som čosi podobné kedysi.
Tak nech máš chuť a vôľu aj do dalšej verzie, aj na tú novú nadstavbu som zvedavý.
Nadpis: Re: MAZ 543M
Príspevok od: Tatrovak 07. Október 2022, 11:31:38
No veď práve preto som sem fotky z ľavej strany nedal, lebo som s ňou neni spokojný, v uhle skosenia blatníka problém neni, problém je v prednej časti kabíny predná stena z predným oknom sa mi nepozdáva, a neviem ako to vyriešiť tak aby to sedelo, dám sem nejaké fotky kde to bude vidieť.

No ATOM poznám, na mojom obľúbenom fóre, Válka.cz , ho často uvádzajú ako zdroj obrázkov, každopádne ale je to časopis pre mňa ako stvorený, nechápem ako je možné že som o ňom ešte nepočul, a dokonca stále existuje tak možno si niekde nejaké číslo zoženiem, aj keď pre mňa by boli tiež najzaujímavejšie nejaké čísla z 90tych rokov a tie už ťažko niekde nájdem.

Uvidím všetko sa bude odvíjať od toho ako sa mi podarí popasovať sa s tou kabínou.