TatraLUG
LEGO => Vlastné výtvory (MOC) => Naše vlastné výtvory => Tému otvoril: Paliason 27. Marec 2018, 11:55:45
-
Nadpis jasný - podeľte sa s vašimi nápadmi a riešeniami pri stavbe áut.
Začnem s mojim momentálne rozrobeným pokusom o podvozok (2 predné nápravy zatáčacie) ,určený pre nejakú Tatru:
Pérovanie, diferenciály mám vyriešené, problém je riadenie kolies. Držim sa týchto mojich dvoch skíc:
[attach=1]
[attach=2]
Typ 1: čakám ešte na potrebné diely, zatial improvizovane to malo dosť vôle, lego-tyče pre guľové čapy sú len 2 druhy s ktorými mi to nevychádza dobre priestorovo
Typ 2: funguje dobre, len problém je že druhé kolesá musia zatáčať pod menšim uhlom, a to je problém
Pri oboch typoch mám ale tušenie, že pri nastrojení Creator kabiny + nadstavby (+/- 4 KG) to bude asi dosť gumové, každé koleso inde ...
Večer doplním foto lego podvozku.
-
Toto je problém stavby tatry :-\ Menšie zaťaženie a kolesá sa rozídu ako nič. :D
A to čínske lego čo si spomenul v príspevku :D
Robia iba lepšie motorčeky než Lego ale kvalitu ani nie. :D
A kolesá plánuješ aké použiť? Z unimoga či menšie?
-
áno, kolesá z Unimoga.
-
Mám podobný problém len namiesto dvoj nápravi mám jednoduchú prikladám foto
-
hmm,jak pozerám, všetci, čo tu robíme tatra-podvozok vlastne robíme to isté, ale každý inak... :D
Seebo: v tomto prípade ma napadá klasicky kombinácia krátky hrebeňový liftarm v úrovni hneď nad stredovou oskou + každú stranu spojiť tyčkami s gulovími pinmi, jak už si aj začal na koncoch tých pák kolesového náboja. Úchytné body pre tyčky na hrebeni zospodu musíš nejak zúžiť. Možno ti bude pri prepružení meniť trochu geometriu-smer natočenia kolesa...ale nemalo by...ťažko povedať dokial nevyskúšaš :D
A nezdá sa mi,jak máš uchytené náboje kolies pomocou tenkých liftarmov 5 cez štvrtinové piny: to pri zaťažení neudrží, vyskočí
-
Mam pocit že inak sa to asi ani nedá :D
Tie piny mi to udržia to mám vyskúšané
Ten nápad som mal aj ja ale ne iem prečo som od neho opustil pravdu povediac
A myslim že tá prvá skyca bi mala funhovať
-
Seebo, viem prečo si od toho upustil: nefungovalo to dobre, proste to bolo nachuja! ;D ...ja moje nonstop prerábam, a už, už si myslím, že to mám vymyslené...príde arktická ladová sprcha...prásk, zas nejaký iný problém vznikne
Moj pokus podla Skice 2:
Je to len také skúšanie, dosť vecí nieje spevnených, náboje kolies sú len tak urobené aby tam mohlo byť koleso nasadené. Chcel by som ich nahradiť asi tými nábojmi, čo má aj Seebo použité, alebo tie novšie čo boli napr. v Porsche:
(https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/11/23801.png)
Linear aktuator je tam len narýchlo pripevnený, ak tam bude, tak určite cez motor
Nedostatky to má 2:
- uhol natočenia prvých aj druhých kolies je rovnaký
- kolesá sú úplné lajdáky - velké vôle
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
[attach=5]
[attach=6]
[attach=7]
-
To tiahlo ktoré ti tahá tú druhú nápravu (otáčanie) skús dať na prvej náprave kus bližšie stredu mal by si dosiahnuť to že predná sa otočí rovnako ale zadná trošku viac
-
tatra je tvrdy oriesok, este som sa o to nepokusal, ale Paliason myslim ze si na dobrej ceste, to vyosenie naprav co som nikde nevidel vyriesene, mas minimalne, co je super ;) . Len ako ti poradit so zatacanim to fakt neviem kedze v tom nie com zakusnuty. Jedine co sa mi zda nie moc dobre, je os otacania, je podla mna priliz daleko od kolesa. Minule som objavil na YT chalana co si urobil svoj naboj a je ovela pevnejsi ako ten 3pinovy original, mozno pomoze. https://www.youtube.com/watch?v=y_1K0-2Lo68
-
chlapi, ja vas obdivujem ! :o Pre mna je to len zhluk nahodne pospajanych roznofarebnych dielov a ono je vyssia uroven stavania ;D (y)
-
Presne ako Matus pise - pre mna je toto tiez spanielska dedina! Ja bych z Technicu nic uz len trochu zlozitejsie nedokazal postavit. Chce to urcite aj znalost dielov a ja ani netusim ake rozne diely Technic ma. Napriklad ten cierny diel co tu Paliason hore dal vidim 1x. :o Respect pred tymi, co z toho vedia stavat! (y)
-
Vidím Pali že si sa inšpiroval touto tatrou od jz77 http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=39944.msg178303#msg178303 :))
-
Tiez na to cumim ako kon do lekarne. Ale paci sa mi, ze na TatraLUGu sa riesia auta zn. Tatra ;)
-
tatra je tvrdy oriesok, este som sa o to nepokusal, ale Paliason myslim ze si na dobrej ceste, to vyosenie naprav co som nikde nevidel vyriesene, mas minimalne, co je super ;) . Len ako ti poradit so zatacanim to fakt neviem kedze v tom nie com zakusnuty. Jedine co sa mi zda nie moc dobre, je os otacania, je podla mna priliz daleko od kolesa. Minule som objavil na YT chalana co si urobil svoj naboj a je ovela pevnejsi ako ten 3pinovy original, mozno pomoze. https://www.youtube.com/watch?v=y_1K0-2Lo68
Technic je navrhnutý aj na pol-studové miery, čiže tento odstup ti pekne vyjde pri použití šikmých polstudových ozubených kolečiek. To má bežne vela modelov takto spravené.
Náboj z videa vyzerá až neuveritelne ideálne - pevné, nekýve sa - to vyskúšam!!! diky. 8)
Doma mám aj takýto - ten vyrábali dobre: (napr. v sete 8070)
[attach=1]
Úplne tuhý s nulovou vôľou. Nevýhoda?: je určený len pre CV-Joint, čiže malinký uhol vytočenia kolesa.
Všetky ostatné čo robili potom (portálový, ten čo má Seebo v 4-tom príspevku, asi aj ten čierny z Porsche) sú úplná fušerina rozheglaná :-\
Vidím Pali že si sa inšpiroval touto tatrou od jz77 http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=39944.msg178303#msg178303 :))
Tú poznám, to je už dávno. Bola super, najrealistickejšia čo som z techniku asi videl. Diferenciáli sa ani inak moc nedajú spraviť pri Tatre, rovnakým štýlom som už videl aj pri zopár iných modeloch. Zase ale dosť to zaberá priestor v strede na výšku. Koli tomu sa tam nedá moc vymýšlať nejaky iný pákový system zatáčania.
To tiahlo ktoré ti tahá tú druhú nápravu (otáčanie) skús dať na prvej náprave kus bližšie stredu mal by si dosiahnuť to že predná sa otočí rovnako ale zadná trošku viac
Áno, rozdielne dlžky tiahla prvej a druhej majú na to vplyv, to máš pravdu. Skúšal som, ale aj keď na jednej je blízko stredu a druhá je napr. o 2 study kratšia, tak ten rozdielny uhol mi prišiel dosť malý. spravím foto.
-
Tú poznám, to je už dávno. Bola super, najrealistickejšia čo som z techniku asi videl. Diferenciáli sa ani inak moc nedajú spraviť pri Tatre, rovnakým štýlom som už videl aj pri zopár iných modeloch. Zase ale dosť to zaberá priestor v strede na výšku. Koli tomu sa tam nedá moc vymýšlať nejaky iný pákový system zatáčania.
Keď spomínaš , že iné umiestnenie diferenciálou nie je tak prečo tá moja ich má inde ? :) ;)
http://www.tatralug.sk/forum/index.php?topic=1597.msg24849#msg24849
-
Vidíš, na tvoju som zabudol. :) Máš ju ešte, či už je rozobraná?
Pri podvozku máš velmi malú fotku, nič detailne tam neni rozoznatelné...Tvoja je len 4x4, vidim za prednými kolesami že to máš - na 8x8 alebo 10x10 by si to rovnako riešil?
Daj sem lepšie fotky ak máš, najlepšie bez kabiny polorozobrané
-
8x8 este asi by sa dalo ale diff by bol vpredu
-
Vidíš, na tvoju som zabudol. :) Máš ju ešte, či už je rozobraná?
Pri podvozku máš velmi malú fotku, nič detailne tam neni rozoznatelné...Tvoja je len 4x4, vidim za prednými kolesami že to máš - na 8x8 alebo 10x10 by si to rovnako riešil?
Daj sem lepšie fotky ak máš, najlepšie bez kabiny polorozobrané
Áno stále ju mám celú. ;D Len ostali mi na nej praskať tie triangle na rohoch (5x4 study). A rozchádzajú sa mi nápravyctak že preskakujú tie bevely. Môžem spraviť niaku lepšiu fotku toho.
A riešenie 8x8 alebo 10x10 v tejto mierke asi tak ako to mám. Len by som to musel trochu prerobiť ;)
-
Môj pokus o zapojenie differenciálu do nápravi
-
Portálový diel maš šikovne zapracovaný, aj diff tam vošiel akurát. Ešte teraz verziu so zatáčajúcimi kolesami - to bude ťažšie.
-
Portálový diel maš šikovne zapracovaný, aj diff tam vošiel akurát. Ešte teraz verziu so zatáčajúcimi kolesami - to bude ťažšie.
terás pracujem na zpevnení ale další krok je otáčanie
-
terás pracujem na zpevnení ale další krok je otáčanie
Len by ma zaujímalo , ako vyriešiš poháňanie toho nového diffu? :D Mal si použiť ten starší typ.
-
Len by ma zaujímalo , ako vyriešiš poháňanie toho nového diffu? :D Mal si použiť ten starší typ.
vivod je cez vrch po príchode domov odfotím :D :D :D
-
Zpevnená náprava z odpružením.
Pardón vývod nie vivod, a bola to fyzika ;)
-
Seebo, daj ešte záber spodku, ako si to spevnil. Nejaký liftarm v strede?
Na mojom podvozku som čosi porobil...
- zatial kostra konečnej konfigurácie podvozku, rozstupy kolies sú približne... +/- 1-2 study
- uchytenie poloosí som zmenšil-zúžil, týmpádom celý ten segment (náprava) sa zúžila o 4 study.
- náboje kolies som aplikoval tie z návrhu od TOMEho z príspevku na prvej strane. Fakt super vymyslené, koleso drží pevne, a hlavne najdôležiťejšie, že os otáčanie je maximálne blízko - bližšie to už nejde 8) K ideálnemu stavu by to chcelo ešte, aby ta malinká točnica mala aspoň na jednej strane krížové diery pre pevnejšie uchytenie k ramenu poloosi.
- zatáčanie som skúšal vymýšlať roznymi dalšími spôsobmi, ale: buď to malo velké vôle, bolo to moc labilné, alebo výzorovo sa mi to nepáčilo, alebo nebolo možné zosynchronizovať (megavôle) so zadnou dvojicou náprav, ktoré tiež budú zatáčať, alebo kombinácia všetkého... Vrátil som sa k tomu čo som mal na začiatku, uvidíme... nieje to ideálne, ale bude to poličkový model, kašlem na to...to by museli byť všetky tiahla a celý ten podvozok zo železa!
- tlmiče tam ešte pribudnú, tie by mali ešte trochu eliminovať vaklanie samotných poloosí...ako hoši, na toto ked pride kabina + nadstavba, tak to bude tragédia aj s tým zatáčaním...viem o čom to je, keď som staval MAZ 537 (http://www.tatralug.sk/forum/index.php?topic=1135.0) - tá váha je zabiják! - to malo tiež nezávislé zavesenie, ale nie tak komplikované ako tatra + zatáčanie bolo cez ozubené hrebeňe, cez ktoré sa dajú pekne diferencovať zatáčacie uhly pre prvé, druhé...desiate kolesá...
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
[attach=5]
[attach=6]
-
Seebo, daj ešte záber spodku, ako si to spevnil. Nejaký liftarm v strede?
Nie len som to zpevnil cez diff o hornú konštrukciu.
-
Paliason celkom podarený podvozok (y) :o
Len mi tam nesedia tie beveli ::) Mám o dosť menšiu tatru a mám s nimi problém :D A to jej váha ani nepresiaha 1kg.
Ale ako hovoríš ,,len poličkový model" tak potom to bude v poriadku ^-^
Inak páči sa mi to ako to celkovo vyzerá.
Aj ja by som sa späť vrátil k tatre , len momentálne stále nemám dokončený jeden projekt. ::)
-
Krok 2. -otáčanie (y)
Použil som pár súčiastok z bionicle ktore som vyhrabal z lega ktoré som pekne dĺho nepoužil teras to tvorí pevné otáčanie tatry
-
nebol by lepsi tento diel? z jedneho kusu?
https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=89651#T=C
-
nebol by lepsi tento diel? z jedneho kusu?
https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=89651#T=C
Mám len jeden ;D ;D
-
Vidím dobre , že si použil starý typ diferenciálu?
-
Seebo: Z fotiek to vyzerá fakt použitelne! Podla skice č. 1 z prvej strany. O týchto dieloch som totálne netušil že také niečo je... Ja som to úplne podobne skúšal pomocou "Technic link" , ale 1x6 boli krátke a zase 1x9 sú len jednostranné, ale hlavne to dosť vaklalo tie malé technic gulové spojenia - tieto Bionicle sú tuším natesno.
A prevod na hlavnú páku by mal byť úplne do pomala, (alebo nejak cez actuator) aby ti to nezatáčalo jak splašené :)
Daj potom krátke video, z plného rejdu na druhú stranu
Matt251: To áno, jeden diel vcelku je vždy lepší, než to šušniť z troch - len on potrebuje dĺžku na 9 kôli hlavnej páke, ten tvoj je na 7. Ale inak dobrý tip!
-
Mozno pripadne skuste aj z Hero Factory serie, ktore su aktualne pouzivane v tych SW figurkach a su roznych dlzok, pripadne sa daju predlzovat "extenderom". https://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=P&catString=749
-
Noooo! ešte lepšie... Niektoré z nich by boli možno aj vhodné. To sú vlastne ruky na pajďulákov :D Tam musí byť vačšie trenie, aby držali polohu...
-
Extender má v sebe gumovú vložku na zväčšenie trenia https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=98613c01#T=P
Iné kĺby to tuším nemajú. U SW figúriek sa to používa napr na nohách, keď to blbo vyzerá a dáš to preč tak zrazu udrží o dosť menej polôh ;D
-
Vidím dobre , že si použil starý typ diferenciálu?
Ano použil som ho, oco mi poradil že ten nový bude preskakovať začo dakujem ušetril mi tim vela nervov
pali máš pravdu je to natesno ale nič čo bi servo nedokazalo pototiahnut z dobrým prevodom. Áno video dám ale este to musím spevniť odtláča sa mi to od kolies a este to je aj zle uchytené no hneť po dokončení to pošlem
-
Seebo veru aj dobre si urobil. Už len tým že to bude pevnejšie ale hlavne aj spomalené s navýšením sily. Ak tiež ho máš poháňaný 8z kolečkom na to 24zubé.
A to riešenie s tým bionicle sa mi tiež páči. Niesu tam až také vôle ako majú technic linky a ešte k tomu si môžeš spraviť akúkoľvek dĺžku potrebuješ.
A inak to plánuješ aj motorizovať? Či by si nemal radšej hneď zo začiatku vymýšľať uzavierku diferenciálu. Ale tam miesto asi už neostalo. ??? ::)
-
Seebo veru aj dobre si urobil. Už len tým že to bude pevnejšie ale hlavne aj spomalené s navýšením sily. Ak tiež ho máš poháňaný 8z kolečkom na to 24zubé.
A to riešenie s tým bionicle sa mi tiež páči. Niesu tam až také vôle ako majú technic linky a ešte k tomu si môžeš spraviť akúkoľvek dĺžku potrebuješ.
A inak to plánuješ aj motorizovať? Či by si nemal radšej hneď zo začiatku vymýšľať uzavierku diferenciálu. Ale tam miesto asi už neostalo. ??? ::)
Áno rovno to spravím motorizované ale uzávierky tam nebudú keďže to nemá biť tatra ale iba zavesenie inak to bude terenne vozidlo na 4 kolesách preto to mám spravené tak že nemam posunuté ani o pol studu to mi robilo tiež veľký problém. Ako hovorím uzavierki nie ale motory áno, inak povedané este nechápem ako to funguke z uzávierkami :D :D
-
Áno rovno to spravím motorizované ale uzávierky tam nebudú keďže to nemá biť tatra ale iba zavesenie inak to bude terenne vozidlo na 4 kolesách preto to mám spravené tak že nemam posunuté ani o pol studu to mi robilo tiež veľký problém. Ako hovorím uzavierki nie ale motory áno, inak povedané este nechápem ako to funguke z uzávierkami :D :D
Aha. Ale principiálne je to podobné tatre. :D
V skratke sa ti to pokúsim vysvetliť : keď budeš mať diferenciál bez uzávierky to znamená , že keď jedno koleso ostane vo vzduchu ostane sa točiť len ono a to druhé bude stáť. S uzávierkou by sa ostali točiť obidve kolesá naraz, len na pevnom (rovnom ) povrchu pri otáčaní je dôležité mať diferenciáli kôli uvolneniu napínania v kardanoch , to je tak že vonkajšie koleso sa vždy otáča rýchlejšie ako vnútorné a to umožnuje diferenciál. Keby si ho mal uzamknutý kolesá by sa ti točili rovnako a mohlo by dôjsť k prasknutiu toho kardanu pri kolese. Musíš si to aj sám vyskúšať aby si to pochopil. ;)
-
Ja ale viem o tom že mi to zamkne kolesá a ako funguje differák ale či mi to nebude lámat kardany a ako miesta potrebujem a tak
-
Stále nikto žiadny progress? ;)
-
Žiadny
-
Na Tatre nemám zatial žiadny progres.
Táto téma ale nieje LEN o Tatrách ale o ľubovolných vozidlách. Momentálne som prerábal podvozok mojho MAZu 537 8x8 "Logging Truck" (http://www.tatralug.sk/forum/index.php?topic=1135.0) - fotky prerobneného podvozku tu teda zverejňujem, keby to niekoho zaujímalo :D
Krátke info o lego-podvozku MAZ 537:
- nezávislé zavesenie kolies
- pohon 8x8 (5 diferenciálov)
- prvá a druhá náprava zatáča (s rozdielnym uhlom) ,ovládané cez HOG
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
Predná štvorica kolies:
[attach=5]
Zadná štvorica kolies:
[attach=6]
Plný rejd:
[attach=7]
Kostra bez kolies:
[attach=8]
Odpruženie: predná štvorica kolies
* kombinácia pružin: 4x žltá (tvrdá) a 4x šedá (mäkká)
[attach=9]
[attach=10]
Odpruženie: zadná štvorica kolies
* pružiny: 8x šedá (mäkká)
[attach=11]
Detail na tiahlo riadenia predných kolies:
* gulový čap od čierneho náboja kolesa by mal sedieť podľa správnosti vo výške 2stud (= 4 polstud) aby boli obe spojené kolesá stále rovnobežné aj pri prepružení. V tejto výške ale už tiahlo na ňom nasadené, koliduje z vnútornou stranou pneumatiky.
Vyriešil som to tak, ako je vidieť na obrázku: Výška je nastavená na 1,75stud (= 3,5 polstud).
Týmpádom geometria predných kolies má maličkú zbiehavosť, čo je fajn. Pretože keď sa prakticky nasčítajú všetky vôle v čapoch (4x) a medzi nábojom a diskom kolesa (2x), tak výsledok je, že kolesá idú akurát rovno - čo by sa pri spomínanej teoretickej správnosťi uchytenia tak nejavilo a boli by trochu rozbiehavé.
[attach=12]
-
dobre si vymakal ten podvozok (y) :o parada ;)
-
Neviem teda či je to ešte stále aktuálne po takej dobe, ale zaujala ma jedna vec na predných polonápravách , vzhľadom na to že krížový kĺb hrideľa, ktorý vchádza do wheel hubu, nie v jednej vertikálnej ose z gulovými čapmi ktoré samotný wheel hub držia , nedeje sa ti tam tože keď sa pri zatáčaní whell hud otáča okolo svojej zvyslej osi tak krížový kĺb sa vychyluje do strán a roztláča od seba tie uchytenia tlmičov ?
-
Máš na mysli moj podvozok MAZ a tieto dva diely? ako som pochopil...
Wheel hub:
[attach=1]
protikus CV Joint:
[attach=2]
Ked tam zacvakneš ten gulový dielik, tak tá gulička bude v rovnakej úrovni, ako ten gulový pin nad/pod ním. Prečo by to vyrábali vyosené?
Normálne to zatáča, nič nevytláča.
[attach=3]
-
No tak teraz si pripadám jak úplný blbec :D ja som tam vždy do toho wheel hubu vkladal ešte aj druhú stranu toho cv jointu a nikdy som si nevšimol že ssa to tam dá dať na priamo :D. Na tejto fotke to možno bude vidieť.
-
Hej, vídím jak si to tam narval zbytočne!!! :D
Ten prevod na kolesá čo tam máš je spoľahlivý? Nemyslím po rovine, ale cez nejakú prekážku?
-
To je veľmi dobrá otázka :D, poviem to takto, táto náprava je z tej 148čky čo som sem ako prvú zavesil, a tá bola celkovo určená , a aj sprevodovaná viac do rýchlosti a pre jazdu cez len také menšie prekážky (aby som si ju mohol trocha pošoférovať po byte keďže s pomalými vecami to moc zábava neni :D) takže na ten účel to bohate stačilo , ale keby chcem postaviť niečo veľké a ťažké s pomalším prevodom do terénu tak to fungovať nebude, alebo respektíve bude to dosť preskakovať. Ale pokiaľ použiješ kolesové redukcie , ideálne tie originál LEGO planétové, tak potom nebude problém.
-
Už dávnejšie ma lákalo zohnať a vyskúšať si nejakú terénnu pneumatiku, určenú na RC-Crawler model.
Ideálny disk v legu na takéto pokusy je 15038 (napr. v Unimogu). Na tento disk by mala sedieť vačšina 1,9 palcových pneumatík.
Preklikal som hlavne zahraničné e-shopy zamerané na RC modely, a tá ponuka je veľká.
Konkrétne som hľadal niečo s vonkajším priemerom okolo Ø100cm.
Zvolil som AUSTAR 3020 Dick Cepek 1,9" Mud Country
- vnutorný Ø = 48mm (1,9")
- vonkajší Ø = 100mm
- šírka = 40mm
- cena = cca 10eur /4ks v balení
Pre porovnanie originál lego guma z Unimogu má vonkajší Ø94,3mm a traktorky z Claasu Ø107mm.
Pri nasúvaní na lego disk ju ale treba dať tak, aby pätky boli až za drážkou v disku. Nie v nej, lebo potom sú v strede moc vypuklé.
Samotná guma aj penová výplň je dosť mäkká, čo sa dalo čakať, kedže je to určené pre Crawleri. Uvidím, ako to bude stlačené pri hotovom lego modely. Ten efekt podhustených pneumatík sa mi páči, len zas aby to nebolo moc.
A na fotke porovnaná s Unimog pneumatikou:
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
-
Zaujímavé kolesá , ja sa teraz chystám kúpiť jedny pneu. čo som objavil na youtube na ráfik 43x26 , označenie majú 83x25 Thicon tires ref.50023 a ja som ich našiel len na ich stránke Thicon models , tuším že sú to nemci. Ale vychádzajú drahšie , okolo 12 eur za pár. Myslím že by dokázali docela dobre nahradiť ten mô trojobal z pásov aj keď priemer odpovedá len dvom vrstvám.
Tu je video kde som ich objavil :
http://www.youtube.com/watch?v=nbQQoYvaEq0
-
Nedávno som ten náklaďák pozeral, čo si dal. Tiež ma zaujali tie gumy. Veľmi dobre vyzerajú. (y)
Ja pre svoj pripravovaný model som našiel úplne ideálne gumy.
RC4WD MIL-SPEC ZXL 1.9 , úplne ideálne na také trucky vo väčšej mierke. Ø106mm majú vonkajší priemer a široké 35mm.
Lenže sú hovadsky drahé: 25-30Eur za 2 kusy. A to nedám.
[attach=1]
-
Tipujem že tým pripravovaným modelom myslíš tú tatru 815-7 ktorá tu už bola spomínaná , lebo podľa mňa tie gumy proporčne aj vzorom veľmi pripomínajú pneu. z 815-7čky . Inak tuším že si ju chcel stavať v konfigurácii 10x10 tak ti sem dám ďalšiu inšpiráciu. Po nosiči kontajnerov pre konkurz do americkej armády asi tak pred desiatimi rokmi (myslím že boli vyrobené tri prototypy) je toto zatiaľ prvá 815-7 10x10.
http://www.youtube.com/watch?v=ti7vfEA2KjU
-
Ja mám dávno zvolené :) . To už vtedy, 2 roky dozadu, ked som sem dal úplne prvý príspevok v tejto téme, som bol rozhodnutý, čo z toho bude.
Ja nikdy neprezrádzam niečo konkrétne o svojich pripravovaných MOC-och. Takže nebudem toto pravidlo porušovať. A ešte ked ten podvozok bol donedávna velmi neistá vec, čo sa týka realizácie.
A jeden hasičák som už robil, čiže tá téma ma už vôbec neláka.
Ved nechaj sa prekvapiť, nejak v lete by som to mal dorobiť.
-
Určite je dobré sa držať svojich zásad :), budem sa teda tešiť , hlavne som zvedavý na to akú nástavbu si zvolil :).
Inak ako som sľúbil v príspevku o mojej Tatre 813, dávam sem fotky základu podvozku a náprav. Všetko som snažil spraviť čo najjednoduchšie a najefektívnejšie aby som čo najlepšie využil chabý výkon PF motorov , riadenie ešte nemá úplne dobrú geometriu , túto chybu sa mi podarilo odstrániť na mojej poslednej 148čke , riadenie z nej sa pokúsim preniesť aj do mojich budúcich tatroviek.
-
Nedávno som ten náklaďák pozeral, čo si dal. Tiež ma zaujali tie gumy. Veľmi dobre vyzerajú. (y)
Ja pre svoj pripravovaný model som našiel úplne ideálne gumy.
RC4WD MIL-SPEC ZXL 1.9 , úplne ideálne na také trucky vo väčšej mierke. Ø106mm majú vonkajší priemer a široké 35mm.
Lenže sú hovadsky drahé: 25-30Eur za 2 kusy. A to nedám.
(Odkaz na prílohu)
môžem Ti požičať na pokusy 4 ks Wheel 72 x 34 with Black Tire 94 x 40 Balloon Offset Tread, ak by si chcel vyskúšať, alebo aj s celým autom a ovládaním (funkčné).
-
Po dlhej dobe som sa zase dostal ku legu a napadlo mi tam dať toto. Nebol to velmi šťastný nápad ale dostal som sa vdaka nemu ku niecomu co by som mohol v blizkej dobe zrealizovať.
-
Tu je zaujímavé zadné tlmenie cez pružinky z rozobraných tlmičov nasadené na konštrukciu postavenú z dielov. Možno to bude o niečo flexibilnejšie na zástavbu.
http://www.youtube.com/watch?v=qaF0KpUKBEg
-
Seebo, tým nápadom myslíš riadenie cez pneu piest ?
-
Seebo, tým nápadom myslíš riadenie cez pneu piest ?
Nie tým nápadom myslím riadenie cez mechanický piest. pneumatika je veľmi gumená na to.
-
Nechcem ťa odrádzať od inovovania , rozhodne to vyskúšaj, tak či tak získaš nové skúsenosti, ale osobne si myslím že sa snažíš spraviť zložito niečo čo sa dá spraviť aj jednoducho , pokiaľ umiestníš lineárny aktuátor priamo na poloos budeš musieť nejako vyriešiť ako priviesť k tomu aktuátoru krútiaci moment od motora riadenie čo bude komplikované, obvzlášť keď si uvedomíš že každá poloos musí mať svoj aktuátor. Ďalšia vec je že malé lineárne aktuátory (predpokladám že by si chcel použiť tie) už pod relatívne malou záťažou začínajú preskakovať , a keby už nič viac tak riadenie cez lineárne aktuátory bude pomalé.
-
áno to si ja všetko uvedomujem a mňa zaujíma či to bude fungovať.
-
Prve co mi napadlo pri pohlade na tu fotku, riesit riadenie ako na skutocnej tatre, s dlhymi tycami riadenia a kulisou za kabinou.
-
Môj návrh vizerá asi nejako takto tréba to ešte doladiť kôli vysokým vôľam ale inak tento návrh má nulový výkyv kolesa do strán keď pruží.
-
Rozhodne je to zaujímavá konštrukcia , pohon tých lineárnych aktuátorov si vyriešil naozaj elegantne, budem zvedavý ako to ďalej rozvinieš.
-
Nápad dobrý Seebo. Či to bude spolahlivé, presné a čo to bude robiť pri záťaži, ukáže až prax. Takto vo vzduchu naprázdno fungovalo veľa mojich nápadov, a potom pod váhou z toho bol úplný debakel :))
-
Aktuátor má neskutočnú vôľu. Další nápad? ;D ;D
-
Treba sa zmieriť s tým že lego má svoje limity , a napodobňovaním systému riadenia Tatry 813 alebo 815 sa dostaneš na tie lymity až príliš rýchlo, ver mi že kedysi keď sa začala moja mánia do tatroviek tak som sa dlho pokúšal také riadenie spraviť, a bohužial realita je taká, že to nikdy nebude lepšie ako klasika hrebeň. Aspoň teda čo sa týka funkčnosti.
-
Sarielova 3 stupňová na diaľku ovládateľná prevodovka
http://www.youtube.com/watch?v=u-jXw25hFA0
-
Včera som si skúsil spraviť jednoduchý pohon pre nejaký náklaďák. Zadné 2 nápravy, s diferenciálmi, odpružené.
Motor som použil len jeden - XL-kový.
Flickr-fotky (https://www.flickr.com/photos/127034593@N02/albums/72157714341960598)
(https://live.staticflickr.com/65535/49905050368_4efbc4f01e_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49905867627_4b36f1d497_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49905867602_fe86f4e672_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49905565341_f2e629df01_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49905050293_fa0cb58f2f_b.jpg)
A testovacie video, kde je vidieť pérovanie a jazda.
V teréne to ale nezvládne mnoho. Odomknuté diferenciály sú slabina, a ešte aj na moc prudkom kopčeku som to nechal trápiť.
Na konci sa zašprajcoval a začal aj rapotať ako rapkáčik, radšej som to ukončil... :)) :))
http://www.youtube.com/watch?v=cC86HHZttMA
-
Verzia 2:
PF XL-Motor nahradený novým XL-Motorom z aktuálneho systému CONTROL+. A dal som ich tam 2 kusy.
Tým, že majú hranaté tvary a aj vela dierok pre piny = oveľa viac možností ako ho jednoduchšie zabudovať do podvozkov alebo hocikde inde.
[attach=1]
[attach=2]
A potom je tu aplikácia menom BuWizz, cez ktorú si možem ovládať vlastný MOC. Oficiálna aplikácia od Lega je zatial uzavretý systém a také niečo nepodporuje.
BuWizz je plne kompatibilný s Control+ a funguje úplne rovnako presne ako ovládanie od Lega.
Nemám zatial všetky možnosti preskúmané ale hlavné sú tieto:
- vytváranie vlastných profilov pre hocijaké vlastné modely
- kompletne modifikovatelná obrazovka s ovládacími prvkami a ich lubovolné umiestnenie: joistick, tlačítko, horizontálne/vertikálne posuvníky...
- možnosť priradiť aj viacero motorov k jednému ovládaciemu prvku: pri každom motore sa potom dá invertovať smer rotácie
- posuvníky sú samozrejme proporcionálne: dá sa pekne rozbiehať a spomalovať
[attach=3]
[attach=4]
-
Je to rozhodne zaujímavá konštrukcia, ale rázvor medzi nápravami je príliš veľký a takéto použitie portálových redukcii obmedzuje svetlú výšku. Tak isto by stálo za úvahu použiť namiesto pružinových tlmičov vahadlá, u takejto dvojnápravy zo závislým zavesením by to viedlo k lepšej schopnosti kopírovať terén.
-
S rázvorom som neni spokojný, to mi na tom vadí. Je to len taká pracovná verzia zatial na testovanie. Plánujem to skrátiť.
Vahadlový systém som rozmýšlal, že tam spravím. Len potom neviem, čo s tou hromadou tlmičov, a takisto mám hromadu portálov a neviem čo s nimi, tak som ich tam práskol :D
Super by boli nové redukcie, už sme sa bavili o nich viac krát...len nemám chuť to teraz kupovať za tie ceny, radšej robím z toho čo mám.
-
Už dlhšie pracujem na pripojiteľnom náhone predných kolies na traktor a chcel by som sa podeliť o to čo som zatiaľ vymyslel. (Kolesá 107x44r a 81.6x38r)
-
No k tomuto sa Ti tu tazko vyjadri niekto iny ako Paliason, Tatrovak, ci Tvoj tatko. ;)
-
@Seebo pozerám, že od tej Tatry si asi upustil.
Ale nápad s traktorom je zaujímavý. Len keď som na to tak pozeral tak niektoré tie prevody nepreskakujú náhodou?
A ako sa to správa keď je pripojený predný náhon? Majú predné kolesá so zadnými rovnaké otáčky?
Ale držím palce a ešte aká značka to bude?
-
Neviem čo by som ti povedal k spojke náhonu prednej nápravy , ja sa takým záležitostiam nevenujem takže s tým nemám skúsenosti ale vyzerá to tak že by to mohlo fungovať. Ja by som skôr niečo vymyslel z riadením aby tak neuberalo svetlú výšku, napríklad by som použil namiesto M motora servo a umiestnil ho niekde tam kde je teraz batterybox a ten by som dal niekde nad zadnú nápravu. A jak pozerám tak predná náprava je aj výkyvná takže by bolo výhodné dať servo priamo na nápravu keďže takto sa ti pri výkyve nápravy hýbe aj riadenie.
-
@Seebo pozerám, že od tej Tatry si asi upustil.
Ale nápad s traktorom je zaujímavý. Len keď som na to tak pozeral tak niektoré tie prevody nepreskakujú náhodou?
A ako sa to správa keď je pripojený predný náhon? Majú predné kolesá so zadnými rovnaké otáčky?
Ale držím palce a ešte aká značka to bude?
Neupustil som od tatry len ju nechávam oddýchnuť.
Nie, žiaden prevod nepraská (som prekvapený sám).
S pripojeným predkom sa správa vcelku pekne.
Nie nemajú rovnaké otáčky, preto tam sú také zaujímavé prevody.
Bude to CASE série Magnum.
Neviem čo by som ti povedal k spojke náhonu prednej nápravy , ja sa takým záležitostiam nevenujem takže s tým nemám skúsenosti ale vyzerá to tak že by to mohlo fungovať. Ja by som skôr niečo vymyslel z riadením aby tak neuberalo svetlú výšku, napríklad by som použil namiesto M motora servo a umiestnil ho niekde tam kde je teraz batterybox a ten by som dal niekde nad zadnú nápravu. A jak pozerám tak predná náprava je aj výkyvná takže by bolo výhodné dať servo priamo na nápravu keďže takto sa ti pri výkyve nápravy hýbe aj riadenie.
Prerobil som to už skorej a ubral som svetlú výšku tým že som ich iba prehodil (M motor a B-Box).
Áno snažím sa čo najdôverihodnejšie napodobniť funkcue predlohy takže prehok je výkyvný a náprava sa pohne ani o pol zubu takže je to v poriadku.
-
Tieto kolesá-pneumatiky sú velmi dobré na modely v menších mierkach: (napr v sete 10258 London Bus)
[attach=1]
Pri použití na zatáčacej náprave ale niesú kôli samotnému disku ideálne.
[attach=3]
Svojim cestným dezénom ale pekne pasujú k týmto širším - ktoré môžu suplovať dvojmontáže:
[attach=2]
Staré Model-Team sety používali na to presne vhodné disky. Lenže pneumatiky na ne určené, majú len ten staromódny zúbkovaný dezén.
Aktuálne sa vyrába velmi podobný disk tomu z Model-Teamu, len nevyrábajú k tomu pneumatiku.
[attach=4]
Takže napadla ma taká trochu fušerská bastlovina.
Zobrať ten nový disk (má o 1mm väčší priemer aj šírku proti origo ModelTeam) a nasunúť tam tú modernú pneu.
Pasuje to ako tak na oko, nevadí že disk vnútri vytŕča. Dostávame sa k tej mojej hlavnej bastlovine. Stará Model-Team pneu bola vnútri nesymetrická, proste pasovala na daný disk.
Pri modernej pneu som do vzniknutej medzery natlačil pneumatickú hadičku - farebne by mala byť hadička aj disk Light Bluish Gray, ale disk mám zatial len v DBG.
[attach=5]
[attach=6]
Hadičku treba ale precízne nejak zošikma oba konce zarezať aby sa pri spojení prekrívali a odhadnúť presnú dlžku, inak tam bude vidieť ten nepekný rez ako som dodrbal ja. Alebo tam natlačiť niečo vhodnejšie, nelego.
[attach=7]
Čiže rekapitulácia celej pointy, alebo zmyslu tohoto môjho divadla: Mať moderný typ úzkej pneumatiky nahodený na disku, ktorý dovoluje realistickú geometriu zatáčania a teda dovoluje mať velmi blízko zabudované šasi karosérie/blatníky.
[attach=8]
-
to je sikovne s tou hadickou (y), vyzera to pekne ako okraj disku a este vystupeny stred trocha, tak ako to byva realne. Presne toto som riesil pri Scanii, obutie novej cestnej pneu na stary model team disk a takto daleko som sa nedostal :D prerobil som napravu o dva study uzsie a nasadil nove disky. Tieto model team disky su super, ze aj v mensom modeli mozes naboj zapustit. Riesil som to aj v mojom LDD vlakne, poslem aj sem obrazok, kde je vidiet rozdiel pri zatoceni ;)
-
Presne na teba TOME a tvoju Scaniu som si spomenul, že si to tam riešil. :)
-
Kým bude moja rozrobená 148-mička (http://www.tatralug.sk/forum/index.php?topic=1612.msg46707#msg46707) zrealizovaná, potrebujem otestovať v praxi, čo mám namodelované v stud.io
Začínam tým, čo je pre Tatrovky kľúčové - podvozkom. Toto je prvý prototyp zadných polosí, zatiaľ to vyzerá sľubne. Hlavnou pointou bolo využiť malé točne na zavesenie nápravy, aby sa čiastočne odľahčila hlavná os pohonu. Trochu som bojoval s miestom, nakoľko tie ozubené časti sú dosť veľké a vzhľadom na mierku niet ako spevniť hlavný rám zospodu. Zatiaľ to ale pôsobí relatívne tuho, uvidíme, keď tam pribudnú ďalšie časti a stúpne to na váhe. Plánujem to zatiaľ iba ako manuálny model, tak to snáď bude OK.
Oriešok bude odpruženie, to ale začnem riešiť, keď budem mať obe zadné nápravy, zatiaľ je to len v teoretickej rovine s viacerými neznámymi.
(https://bricksafe.com/files/muffinbrick/digital-builds/tatra-148-s1/20201220_162518.jpg/800x600.jpg)
-
Zaujímavá minimalistická dvojstupňová prevodovka. Použitie asi bude limitované momentom kde preskakuje LEGO spojka v pomere na ten čo potrebuje model. No a životnosťou tej spojky >:D
http://www.youtube.com/watch?v=TjhBIw50gFk
A v pohybe
http://www.youtube.com/watch?v=QBS1XcSwk_g